tisdag 2 februari 2010

SAAB R.I.P

Jag har flera gånger kommenterat den döende svenska bilindustrin, om man nu ska kalla den svensk... SAAB är nog historia är jag rädd, vare sig Spyker nu hittar de miljoner som de saknar för att lösa handpenningen på SAAB så är nog förtroendet för biltillverkaren så lågt att det inte kommer säljas en enda bil. Såvida man inte plötsligt kommer på något så nytt, spännande, miljövänligt och billigt att alla vill ha det. Detta kommer naturligtvis inte ske och jag tror inte heller att Spyker kommer att lyckas få ihop till handpenningen och än mindre till att fortsätta betala affären om nu handpenningen mot förmodan läggs.


Det är tråkigt för de människor som arbetar på fabriken i Trollhättan och det är tråkigt för alla underleverantörer till SAAB, men det är kanske lika bra att låta fabriken gå i graven nu. Det är orättvist emot de anställda att slitas mellan himmel och helvete på det sätt som sker just nu. Storfinansens män (det är ju oftast män) sitter och leker med sina pengar tillsammans med Ryska maffian samtidigt som människor som arbetar i koncernen lever i ovisshet och ena dagen i hoppets land och nästa i förtvivlans.

Undrar bara vad regeringen skall göra åt alla de nya arbetslösa människorna vilka kommer behöva omskolning, studiebidrag, arbetslöshetsersättningar, de som blir psykiskt nedbrutna och hamnar i sjukförsäkringsträsket etc etc.

Jag hade stora förhoppningar om att det skulle kunna lösa sig för den svenska bilindustrin, men jag tror att vi får acceptera att SAAB tyvärr numera enbart kommer att vara inblandade i den svenska vapenexporten (vilken jag också hoppas kommer gå i graven så snart som möjligt).

1 kommentar:

  1. Zven. Jag är inte intresserad av vapenreklam tack så mycket så kommentarer av din typ hör inte hemma på min blogg är jag rädd. Du får gärna tycka till hur mycket du vill, men låt bli att lägga ut idiotisk reklam tack.

    SvaraRadera