torsdag 21 april 2011

Avregleringens ruskiga effekter och Uffes humor!

Kvällens Uppdrag Granskning var ett av de bästa på mycket länge.

Programmet tog upp avregleringen av den svenska tågtrafiken och järnvägsnätet. Jag förstår inte hur man, efter att ha sett vilka effekter avregleringarna har fått (vilka inkluderar dödsfall), kan stå fast vid åsikten att "marknadsinträde och konkurrensutsättning alltid leder till högre kvalité och bättre resultat". Man måste kunna se att järnvägsnätet och tågtrafiken INTE mår bra av konkurrens, bolagisering, upphandling av entreprenadstjänster etc. Inte heller mår resenärerna bra av det!

Under de senaste 8-10 åren har tågåkandet ökat enormt. Efterfrågan är stor, viljan att resa så miljövänligt som möjligt är stor. Människor ser fördelarna med tågresande då man under resan kan arbeta, koppla av, lyssna på musik, se på film, sova och många andra saker som man inte kan göra då man kör bil. Man vet att man gör miljön en stor tjänst genom att ta tåget istället för bilen eller flyget och samhället borde rimligtvis göra allt för att möta denna efterfrågan. Regering och riksdag har ett samhällsansvar att erbjuda resor till rimliga priser, erbjuda tåg som går och kommer fram i tid samt erbjuda resor med bekvämlighet (dvs. inte tåg som står stilla i 6-11 timmar ute i obygden utan evakuering). I Fredrik Reinfeldts, Anders Borgs, Carin Elmsäter-Svärds, Åsa Torstenssons, Ulrica Messings, Björn Rosengrens, Bosse Ringholms, Göran Perssons, Ingvar Carlssons, Kjell-Olof Feldts, Olof Palmes, Erik Åsbrinks, Ann Wibbles, Carl Bildts, Mats Odells, Ines Uusmanns och Georg Anderssons Sverige (jag kanske har glömt någon ansvarig minister och då ber jag om ursäkt) så har dock inte samhället något som helst ansvar för tågresandet och järnvägen. De har tydligen endast ansvaret att utvinna pengar ur sin befolkning vilken vill vara miljövänligare - SJ ABs enda mål och krav från regeringen är nämligen att gå med vinst, punkt slut.

Man har inte riktigt förstått hur marknaden fungerar om man på allvar tror att marknadsaktörer skall ta ett samhällsansvar i första hand eller att denna ansvarskänsla åtminstone skall vara likställd med viljan att göra vinst på sin verksamhet.

Att avregleringarna och det eftersatta underhållet av järnvägen faktiskt orsakat dödsolyckor är fullkomligt horribelt och än mer horribelt är det att ansvariga chefer och tjänstemän enbart skyller på varandra och gör allt för att inte ta det ansvar som kan utkrävas av dem.

SJ AB måste bli Statens Järnvägar igen, Trafikverket måste lämna tillbaka ansvaret för järnvägen till Statens Järnvägar, Jernhus AB måste återlämna ansvaret för stationsbyggnader till Statens Järnvägar, Green Cargo måste återlämna ansvaret för godstrafik till Statens Järnvägar.
SJ gick med förlust för 25-30 år sedan vilket var en stor anledning till avregleringslängtan i kombination med en rejäl högersväng av Socialdemokratin i linje med dåtidens anda med Thatcher vid makten i Storbritannien och Reagan vid makten i USA, men idag ser efterfrågan helt annorlunda ut och SJ AB gör dundervinster varje år. Det skulle inte alls vara en förlustaffär idag för staten att driva tågtrafik och dessutom ansvara för järnvägsunderhåll och se till att det samhällsansvar som tågtrafiken utgör återigen fungerar och erbjuder resor till rimliga priser med rimlig tidspassning. Dessutom är tåg det mest klimat- och miljövänliga alternativet vi har för långtransport om man bortser från häst och vagn som kanske inte idag är något rimligt alternativ...

Jag vill slutligen ge creds till Ulf Adelsohn som trots sitt blåa hjärta direkt hånade HM "the untouchable" fredrik reinfeldt. Jag undrar hur länge till Uffes fru får sitta kvar som Kulturminister :) Jag trodde aldrig att detta skulle skrivas eller sägas av mig, men jag älskade Ulf lite lite granna ikväll! Ha ha ha...

Intressant