söndag 21 februari 2010

Snälla nån!

I dagens aftonbladet läser jag en artikel om en tvåbarnsfar i Västerås som har sett daggmaskar på golvet i Lögarängens badhus.

                                                       Så här upprörd är pappan efter att ha
                                                       sett en daggmask.

För det första undrar jag om han aldrig har sett en daggmask förut. För det andra undrar jag om han har en susning om någonting då han verkar tro att daggmaskar är farliga. För det tredje pratar han om att daggmaskar äter hudavlagringar och därför tänker han aldrig gå till samma badhus igen.


Då undrar jag, om nu daggmaskar äter hudavlagringar, betyder det att de kommer att attackera mannen och äta direkt på hans kropp? Nej, självklart inte. Kommer maskarna innebära någon som helst hälsofara för människorna i badhuset? Nej, självklart inte. Är det äckligt att maskar krälar omkring på golvet? Ja, kanske lite, men fullkomligt ofarligt och inte helt onaturligt då det är våldsamt kallt utomhus och maskarna föredrar fuktiga miljöer. Det är märkligt att människor ibland verkar inbilla sig att djur och natur aldrig skall komma i kontakt med vår ordnade värld. Enda problemet i denna historia som jag kan se är att det antagligen inte är så värst nyttigt för maskarna med allt klor som de får i sig. Det är väl det enda rimliga argumentet för att ta bort husdjuren ifrån badhuset.


Intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar