lördag 20 februari 2010

FUSKANDE moderater!

I gryningens år så har ett helt rövarband av moderater dykt upp som fifflat med medlemsvärvning, provval och vallisteplaceringar. MinaModerataKarameller tog upp det här på sin blogg igår. Det började lite trevande tycker jag med att sätta ordet fusk inom citationstecken och att andra tar sin chans att smutskasta Moderata Samlingspartiet, jag måste dock säga att det hela då man läste hela inlägget gick över till en ganska sund bild av det hela och en korrekt analys av vad man måste göra från Moderaterna faktiskt.

Nämligen redovisa allting öppet, och att de skyldiga måste bort från politiken.
Politik är, precis som Lena Mellin citeras i inlägget, en förtroendebransch. Har man ett förtroendeuppdrag så skall man vara rädd om detta och hela tiden vara medveten om det i allt man gör. Moderaterna har gjort en politisk fråga av fuskare med socialbidrag, sjukförsäkringar, förtidspensioneringar etc. därför är det sällsynt obegåvat, klumpigt och idiotiskt av de Moderata medlemmar som har Fuskat.
Mina och Marys/Ragnars (jag vet inte vem som skrivit senaste inlägget) åsikter går dock isär huruvida fusket har eller borde skada Moderaterna. Att det är så många fler Moderater som sysslat med denna, visserligen inte kriminella, men djupt odemokratiska verksamhet tyder enligt mig på en egocentrism och värdegrund som inte är förenligt med vårt någorlunda demokratiska system.
Det handlar ju inte om en handfull personer utan mellan 8,5 % av partiet som inte anser sig vara medlemmar.

Jag hoppas som sagt att väljarna kommer ge uttryck för vad man tycker om detta fuskande i form av röster på andra partier. Snart borde i rimlighetens namn Moderaternas storhetsperiod som största borgerliga parti, vilken har varit i 25 år nu, vara över. De gör sig helt enkelt inte förtjänta av väljarnas stöd.


Intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar