tisdag 23 februari 2010

Mer försvar för SJ

Jag förstår faktiskt inte tågresenärerna i Sverige, i deras ilska, eller snarare vart deras ilska är vänd.

Jag förstår att man är upprörd över att inte komma till jobbet. Jag förstår att man är upprörd över förlorad arbetsförtjänst, jag förstår att man är upprörd över att Banverket och SJ inte lyckas hålla tidtabeller och tågen igång bättre.

Det jag däremot inte förstår är hur man kan hålla SJ och Banverket ansvariga och inte lägga skulden på regeringen. Det är REGERINGEN som trots påtryckningar både ifrån Miljöpartiet de Gröna, Vänsterpartiet och SJ AB själva inte gjort ett jota för att bygga ut järnvägen överhuvudtaget trots att järnvägens kapacitet idag är nästan maximalt utnyttjad. Vid 80 %-igt kapacitetsnyttjande klarar tågen av vissa förseningar och kan köra ikapp etc. men då man utnyttjar nätet maximalt blir minsta försening ödesdiger och skapar svallvågor som får konsekvenser på hela järnvägstrafiken.

Det här är samma problematik som i fallet försäkringskassan. Människor väljer att skylla på verkställande företag eller myndighet istället för att kritisera de som har beslutat om regler och budget nämligen riksdag och regering. Snälla Svenska folket, nu måste ni inse att det här handlar om en mycket större sak än några kalla vinterdagar 2009-2010. Det handlar om mer än 10 år av fullkomligt usel politik när det gäller den svenska järnvägstrafiken. Nu måste krav ställas på ordentlig spårutbyggnad, nya tåg, tillbaka med SJ:s Centralverkstäder så att tågen kan lagas i högre takt. Det är inget snack om saken. Detta behövs, detta är nödvändigt för att återvinna förtroendet för den svenska järnvägstrafiken och för att kunna konkurrera med flygindustrin åtminstone när det gäller inrikesresor där järnvägen borde vara i stort sett ensamma människotransportörer.

Intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar