fredag 3 september 2010

Oprofessionell journalistik och Statsministerutfrågning

Anna Hedenmo och Mats Knutsson lyfte sig ikväll rejält måste jag säga! De skall ha mycket beröm efter att vid tidigare utfrågningar varit lite mjäkiga och släpphänta. De satte nämligen riktig press på statsministern som fick svara för sig. Han försökte för allt vad han var värd värja sig, men klarade sig riktigt riktigt dåligt enligt mig. Inte heller drog han ned tillnärmelsevis så många applåder som tidigare partiledare har gjort, trots att det enbart var moderata sympatisörer i studion.
Det var faktiskt lite oväntat att han skulle få så mycket pisk och att han skulle vara så svarslös och slirig. Framförallt var det sjukförsäkringsreformerna och a-kassereformerna som ställde till det för statsministern vilket kanske inte var helt oväntat.
Det fanns möjligtvis ett område där jag tycker att utfrågarna kunde ha satt hårdare press och det var angående klimatkonferensen i vintras och alliansens miljöpolitik. Statsministern  skötte sig något bättre mot slutet av utfrågningen men i mina ögon är han utan tvekan den som har skött sig allra sämst av partiledarna som har frågats ut (jag ska erkänna att jag tycker att Göran Hägglund har skött sig bäst hittills, hans politiska övertygelser ligger dock långt från mina). Ikväll känns det som att valvinden åtminstone stannade av lite granna och i kombination med debatten i Aktuellt igår så undrar jag om inte valvinden till och med är på väg att vända tillbaka.

Inte helt oväntat ger Lena Mellin i Aftonbladet ett överbetyg till reinfeldt trots att inte ens hon verkade nöjd med hans framträdande (jag tycker att det är ytterst märkligt att Aftonbladet håller sig med en politisk "expert" med så tydligt borgerliga sympatier).
Mitt betyg blir underkänt till en man som försökt skapa en bild av sig själv som ansvarsfull landsfader. I mina ögon var han idag på sin höjd en springpojke i äppelknyckarbyxor. Hade reinfeldt varit oppositionspolitiker hade jag kanske gett honom godkänt, men som statsminister och ytterst ansvarig för de senaste fyra årens politik skall han ha mer att komma med, mindre undvikande och vara mer lättbegriplig än vad som var fallet ikväll.

Slutligen vill jag kommentera media och då främst tidningarnas rapportering inför valet. Mona Sahlin tapetserar nämligen förstasidorna i de allra flesta tidningar - både rikstäckande och lokala. ExpressenAftonbladet, Nerikes Allehanda m.fl. och detta trots att hon är oppositionsledare. Är det inte rimligare att man i en valrörelse granskar den sittande regeringen och statsministern, eller åtminstone granskar dessa något mer än oppositionen? Gör man verkligen sitt jobb som journalist om man enbart koncentrerar sig på att skriva ner oppositionen och framförallt då Mona Sahlin som person?! Jag har själv inte alltid varit odelat positiv till Mona, men detta har varit i stunder då hon har klantat sig eller inte gjort så lysande ifrån sig som politiker. Just nu handlar det från mediernas sida mest om att bara förstöra förtroendet för henne som person vilket jag anser är djupt oprofessionellt.
Denna valrörelse har inte bara styrts av moderaterna och alliansen utan även av journalisterna i framförallt tidningsmedia. Agendan har satts av alliansen och alla "intressanta" frågor har spelat alliansen i händerna. Vart tog sjukförsäkringsdebatten vägen? Vart tog kritiken för det misslyckade klimatmötet i Köpenhamn vägen? Vart tog kritiken mot att man tvingas försörja sig på socialbidrag istället för a-kassa vägen?
Visst är det lätt att vara kritisk då man tillhör det RödGröna laget, men det är svårt att se det på något annat sätt då i princip varenda tidning i Sverige är borgerligt ägd och de flesta journalister förefaller ha borgerliga sympatier. För 20-30 år sedan var förhållandet inte alls på detta sätt och på många sätt kanske till och med det omvända eftersom många journalister då beskylldes ha tydliga vänstersympatier. Enligt min mening skall det överhuvudtaget inte märkas vilken politisk tillhörighet man har som journalist!

Läs gärna:
Peter Andersson (jag tror i likhet med Peter att reinfeldt förlorade fler röster än han vann ikväll)
Emil Broberg (om borgerliga mediers kamp för en alliansseger i valet)
Alliansfritt Sverige (som har letat fram pappret som reinfeldt frågade efter i utfrågningen!)
Intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar