fredag 12 februari 2010

Alliansens medarbetare

Mats Rudin och Fredrik Federley är, eller rättare sagt var två kandidater till riksdagen för allianspartierna Moderaterna och Centerpartiet. Mats Rudin har avsagt sig sin kandidatur sedan det framkommit att han betalat personer för att bli medlemmar i partiet.

Federley står fortfarande på valbar plats trots sin nu uppmärksammade spritreklam och motionerande om sänkt spritskatt.

Federley, eller rättare sagt hans kvinnliga Alter Ego, Ursula gick på bjudfest och gjorde spritreklam för Smirnoff Vodka i samma veva som den något manligare versionen Fredrik stod i riksdagen och motionerade om att spritskatten borde sänkas. Hur är det möjligt att man kan stå kvar på valbar plats efter den senaste tidens skandaler med bjudresor, spritreklam, märkliga Alter Egon etc.? Borde inte Centerpartiet balanserande på 4 %-gränsen inför riksdagsvalet vara mer rädd om sitt rykte och väljarförtroende?!

Mats Rudin har tagit det självklara beslutet att avstå sin riksdagskandidatur efter valfusket i Rinkeby/Tensta (Rudins valkrets). Borde inte Federley för sitt partis skull göra detsamma?

Det är inte oväntat att alliansens företrädare gör allt för att ragga röster och att de går över gränserna trots att de ideologiskt är emot allt vad civil olydnad heter. Det här är nämligen alliansen chans att vinna valet i höst. Då skandalerna nu flockas får det troligtvis dock motsatt effekt och jag tror att vi i oppositionen kan tacka och ta emot.

Jag skulle vilja veta hur Fredrik Federley tänkte då han trodde att det var OK att agera på detta sätt i en demokrati med mål om att undvika korruption, lobbyism etc.
Dessutom verkar inte Federley i sin motion förstå anledningarna till den svenska alkoholbeskattningen och dess höga nivåer. Han vill att skatterna skall sänkas av miljöskäl bl. a.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Förefallet det inte avsevärt vettigare att försöka få till stånd en höjning av alkoholbeskattningen i övriga EU än att Sverige skall sänka sina skatter på en substans som är inblandad i 80 % av Sveriges våldsbrott, för att anpassa sig till övriga EU:s okunskap och kontraproduktiva politik?
Nu är inte meningen med mitt inlägg här på något sätt egentligen att argumentera mot Federleys åsikter, så jag avstår från att skriva mer om vad jag tycker om alkoholbeskattning.

Jag tänker dock inte ge mig när det gäller korruption, mutor, bjudresor och lobbyism.
Fredrik Federley måste ta det enda riktiga beslutet för sin egen, sitt partis och för demokratins skull och avsäga sig sin plats på Centerpartiets riksdagslista med omedelbar verkan, om karln har någon som helst respekt för vår demokrati!
Mats Rudin har blivit avstängd och flyttad bort från valbar plats, nu måste Federley, eller åtminstone Centerpartiet ta konsekvenserna av sitt handlande och göra detsamma. Jag är högst ointresserad av en demokrati där människor som inte kan bete sig vuxet och ta ansvar för sitt handlande befinner sig på valbara platser till vår lagstiftande församling!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar