fredag 6 februari 2009

Rasistpoliserna

Har tagit lite för mycket enerig med kärnkraften under torsdagen så det blev inget kommenterat om rasistpoliserna under Rosengårdkravallerna, det handlar inte om att jag prioriterar det ena högre än det andra, det var bara det att det råkade vara det jag tänkte på när jag satte mig för att blogga igår. Jag kan självklart inte låta äckelsvinen till polisers uttalanden gå förbi okommenterade.



När jag först hörde om det som hänt så blev jag heligt förbannad och upprörd och när jag sedan såg videoupptagningen ifrån piketbilen så såg jag rött, spottade och fräste och levde rövare! Hur i hela helvetet kan man få för sig att jobba i offentlighetens tjänst med de åsikterna? Hur kan man själv anse att man är en sådan rättskaffens man att man hör hemma inom polismakten som finns till för att upprätthålla ordningen i vårt samhälle? Fy fan säger jag bara! Självinsikten är uppenbarligen fullkomligt nollställd. Det hemska är att dessa människor kanske är familjefäder, människor som alltså har en rätt att skaffa sig en avkomma som de kan uppfostra i dessa idiotåsikters anda, som de kan lära vad man ska kalla den ena eller den andra personen beroende på vilken folkgrupp eller social klass denna tillhör. Jag kan inte låta bli att säga det en gång till, FY FAN!!!!

Det finns dock positiva inslag i historien; nämligen att resten av polismakten för en gångs skull faktiskt har reagerat ordentligt, och snabbt. Poliserna i fråga var suspenderade från sin tjänst inom ett dygn i väntan på utgång. Det har också redan beslutats om att de kommer att omplaceras och inte längre ha kontakt med allmänheten i sitt fortsatta arbete utan kommer enbart att ha kontorsuppgifter. Dessutom utreds just nu om man kan åtala dem för hets mot folkgrupp men det verkar tyvärr inte möjligt då de horribla åsikterna uttrycktes i kollegial samvaro inne i bilen.
Det konstiga är ju också att alla i denna bil verkar ha tyckt likadant, ingen sa emot, ingen blev upprörd, ingen skällde ut de två hyperrasisterna. Detta gör att jag anser att alla i denna bil bör stängas av, och helst tas ur tjänst. De smygrasister som inte sa någonting bär ett ansvar lika stort som de som snackar. Dessutom hoppas jag att dessa poliser sätts i skolbänken och förnedras riktigt rejält av någon som kommer och tvättar ur deras idiotiska åsikter ur hjärnan. Det kanske inte är helt "PK" att tycka att de ska förnedras men jag bryr mig inte. Det får helst vara en färgad ung kvinna som kommer och är deras lärare i ämnet "sunda åsikter", så att det är så långt ifrån någon som de normalt sett skulle respektera som möjligt. Hon bör också under lektionerna använda sig av en så nedlåtande ton som möjligt och bör också behandla poliserna som barn i ca 5-6 årsåldern. Slutligen tycker jag egentligen att det rimligaste vore att ge personerna sparken istället för att omplacera. De borde sättas att sopa perrongerna på T-Centralen och plötsligt befinna sig i ett kollegium där de själva tillhör minoritet och där de tvingas samarbeta med människor som de uppenbarligen i vanliga fall skulle kalla "apajävel".

Det ska poängteras några saker också. De poliser som detta inlägg handlar om tillhörde inte Rosengårds närpolis. Det förtroende som närpolisen i Rosengård under lång tid arbetat för att bygga upp bör inte förstöras av dessa enskilda idioters uppträdande. Jag hoppas att alla de som känner sig kränkta och arga över de pinsamma och fruktansvärda ord som dessa poliser uttalade, inte har tappat allt förtroende för ordningsmakten utan snarare fått ett förstärkt förtroende över att agerandet ifrån högre polisinstanser har varit så pass kraftfullt.
Att förtroendet har fått sig en törn är ju fullkomligt självklart, men vi måste alla som medborgare tror jag fortsätta att försöka ha förtroende för vår ordningsmakt och polis. Vi måste tro på att rötäggen rensas ut och att de som är anställda att skydda oss mot förtryck och ondska också gör det och inte står för denna själva.

Låt oss också hoppas att denna historia avskräcker människor med idiotiska åsikter att söka anställning i offentlighetens tjänst, låt oss hoppas att de personer som redan jobbar i offentlighet och som hyser dylika åsikter får sig en tankeställare. Men framförallt så önskar jag att sådana åsikter inte existerade överhuvudtaget, och hoppas att de blir allt mer sällsynt i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar