Den franska regeringen har beslutat att man ska ge stöd till inhemsk och utländsk flygindustri i form av garantilån för köp av "framtidens flyg" Airbus a350. Det är visserligen så att denna flygmaskin blir marginellt miljövänligare än dagens flyg då den kan ta ett gigantiskt antal passagerare. Men att kalla det grönt flyg är ändå att ta i.
Att se det som en grön investering för framtiden och som ett led i kampen emot den ekonomiska depression som är ett ständigt överhängande orosmoln för tillfället, är direkt korkat och rysligt okunnigt. Det är INTE en investering som sitter i "bull's eye" den sitter nägonstans i de yttre poängringarna på en darttavla. Jag har tidigare här i min blogg lagt upp videoklipp på det riktiga framtidsflyget, heliumplan och zeppelinare. Vi kan som konsumenter inte fortsätta acceptera dessa felbeslut med ekonomiska förtecken. Vi, företagen och regeringar måste vara beredda på större engångskostnader som kommer löna sig enormt i framtiden. Det måste till ett större långtidstänk än vad som nu är fallet. Hur länge kommer egentligen Airbus a350 vara "framtidens flyg"? Jag skulle gissa på 10 år max. Sen kommer något nytt som är "framtidens flyg" och hela flygindustrin kommer byta till denna typ av plan osv osv osv.
Tyskland verkar nu intresserat av att följa Frankrikes exempel och även de införa garantier till banker som lånar ut till flygindustrin. Det är inte klokt! Allt fler kommer antagligen följa efter eftersom regeringar inte verkar tänka själva utan bara snegla på andra eller lyssna på starka lobbygrupper.
Jag förstår inte riktigt tanken att vara villig att offra enorma pengasummor för dessa värdelösa framtidssatsningar. Det är samma problem med bilindustrin. Om nu marknadsekonomi ska vara det rådande och marknaden ska vara mer eller mindre självreglerande så tycker jag att man får acceptera att vissa branscher inte har varit beredda att anpassa sig till en framtid där människor vill vara mera gröna och klimatsmarta. Bilindustrin har helt enkelt valt att strunta i miljövänlighet, flygindustrin likaså men ännu mer. Jag vill inte att all transportsektor och reseindustri ska dö p.g.a. detta men om nu regeringarna vill stödja industrier så tycker jag att de ska se till att stödja de företag inom branscherna som faktiskt vill vara med i framtiden som har varit beredda på att ta tunga kostnader på kort sikt för att håva in större inkomster på lång. Man får acceptera förlust under ett antal år för att sedan kunna gå med en kanske ännu större vinst, om nu vinst är det viktiga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar