onsdag 4 februari 2009

Även fotboll måste kommenteras ibland

Jag skriver ju visserligen mest om politiska händelser och analyserar samhälle men ibland måste man släppa in andra viktiga ämnen. I det här fallet lite fotboll. Jag kan inte låta bli att kommentera uttagningen av landslagstrupp till träningslandskampen emot Österrike den 11/2.
Äntligen har Lars Lagerbäck vågat sätta ner foten lite lite granna emot Henke Larsson. Jag förstår inte vad karln håller på med, en del tycker att det är coolt att han har lekt innebandyspelare ett tag men jag tycker att det är ett hån emot alla fotbollsspelare som befinner sig på gränsen till att få en chans i landslaget och taskigt emot alla innebandyspelare att visa hur lätt det var att ta plats i ett lag i världens bästa liga.
Det är ju faktiskt så att Henke inte bara är en eventuell landslagsspelare utan han är ordinarie lagkapten i fotbollslandslaget. Om man har sagt ja till detta uppdrag så måste man väl ändå mena att man har tänkt sig att fortsätta i fotbollslandslaget, då finns det ju ingen rimlig anledning att under lågsäsongen hålla på och leka innebandy, eller? Kanske är det enbart för att slippa undan den svenska vinterträningen som Henke valde att spela innebandy, jag vet inte. I vilket fall som helst så tycker jag att herr Larsson ofta gör rysligt märkliga val och jag tycker faktiskt inte att han ska vara med emot Portugal i nästa VM-kvalmatch. Dessutom tycker jag att någon med några fler år kvar i landslaget kan ta över kaptensbindeln ifrån Henke, Zlatan gjorde det senast och kan göra det i fortsättningen också tycker jag. Visserligen inte i matchen emot Portugal då han är avstängd. Det är också glädjande att Lagerbäck väljer att släppa upp både Viktor och Rasmus Elm i en riktig landskamp, jag hoppas att de är i landslaget för att stanna.

Slutligen vill jag bara poängtera något för alla svenska tränare och fotbollsälskare att de borde titta på medellängden och medelvikten i världens kanske bästa klubblag Barcelonas normala startelva:Victor Valdes 183 cm 78 kg, Daniel Alves 171 cm 64 kg, Carles Puyol 177 cm 78 kg, Rafa Marquez 182 cm 75 kg, Eric Abidal 180 cm 74 kg, Xavi 170 cm 65 kg, Seydou Keita 183 cm 77 kg, Andres Iniesta 169 cm 64 kg, Leo Messi 167 cm 67 kg, Samuel Eto'o 180 cm 75 kg, Bojan Krkic 168 cm 62 kg, de längsta personerna i hela startelvan är alltså Keita och målvakten Valdes med sina 183 cm och tyngst är Valdes och Puyol med 78 kg, detta kan man jämföra med ett allsvenskt lag där de kortaste spelarna brukar hamna runt 180 cm och lättaste spelarna runt 78-79 kg (med vissa undantag exempelvis Hammarby har ett ganska småväxt mittfält i alla fall). Undrar varför svenska lag inte kan hävda sig internationellt?... Jo, de hänger helt enkelt inte med i tempot p.g.a. sin storlek, så är det tyvärr. Självklart blir det så, då svenskar som överlag är större än sydeuropéer, att även våra fotbollslag blir större men jag tror tyvärr att många svenska tränare struntar i många korta och mindre välväxta talanger för de tycker att man måste ha stora starka grabbar som kan spela mittback och nicka på hörnor. Men fotboll är inte hockey, det är inte en kampsport. Dessutom kommer jag ihåg en intervju med tidigare nämnda Henrik Larsson där han pratade spansk försäsongsträning vilken i princip enbart bestod av bollövningar och fanns det löpmoment så innehöll även dessa ständig bollkontakt, det ni svenska tränare som älskar elljusspår och terrängrundor. De svenska tränarna borde lära sig av Barcelona och liknande lag!

Ja ja, jag lär väl inte förändra den svenska fotbollsfilosofin men försöka går ju...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar