(Detta är en redigerad version av ett inlägg som gjordes redan för en vecka sedan)
På Alliansfritt Sverige kunde man redan för ganska många dagar sedan läsa om toppstyrningen av Moderaterna och den "förändring", eller för att använda partiets egen vokabulär "förbättring" som partiet genomgått sedan partiledarbytet 2003. Nu har även Aftonbladet fått upp ögonen för Moderaternas medlemsguide.
Alliansfritt Sverige länkar också till Per Schlingmanns detaljerade dokument om hur "De nya moderaterna"
skall se ut, låta, tycka. I dokumentet framgår också vad som är OK att tillverka i partiets namn och vad som inte är det.
Guiden innehåller till och med en ordlista för vilka ord som Får och vilka som Inte Får användas av den som kallar sig Ny Moderat.
Det framgår klart och tydligt att "De nya Moderaterna" anser att människor är lite dumma i huvudet, att väljarna inte förstår begrepp som segregation utan att man istället skall använda begreppet "utanförskap", att människor inte behöver höra att de ska få sänkta ersättningsnivåer, nej istället ska man använda sig av uttrycket "det skall löna sig att arbeta".
Vidare ingår en rad andra regler för allt ifrån personfotografier och klädsel till utformning och val av brevpapper och visitkort. Det är ett gediget jobb Schlingmann utfört för att skydda varumärket, men det verkar samtidigt snudd på sinnessjukt och maniskt. Det är inte så värst märkligt att det i ett parti som säger sig kämpa mot allt vad centralisering heter och är emot överhetens inblandning i allt, uppstår interna konflikter angående det nya sättet att leda partiet.
Nej hör du du, Schlingmann, när väl de där dumma människorna som inte förstår ord som segregation och arbetslös också lyckas genomskåda fasaden då åker nog moderaterna ner på Högerpartinivåer igen vilket skulle glädja åtminstone mig...
Läs mer om Moderaternas sätt att styra:
Hållplats Hådén
Alliansfritt Sverige
Intressant
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar