måndag 1 mars 2010

Ishockeyskandal

Jag har alltid sagt att fotboll är en större, bättre, mer intressant och mer ädel sport än ishockey. Detta har nu bekräftats genom att man i OS-finalen (!) i ishockey där Kanada var ett av de deltagande lagen använde sig av inte mindre än 3 kanadensiska domare! Båda huvuddomarna och en linjeman var kanadensare. Självklart räknas inte detta guld som tyvärr också gör Kanada historiska som det land som tagit flest guldmedaljer vid ett olympiskt vinterspel. Det är en idrottslig skandal på hög nivå anser jag och skall inte kunna hända i elitidrott. Jag tycker att det är märkligt att inte de kritiska rösterna varit högre i medierna. Jag tycker också att det är märkligt att inte någon protest kom ifrån USA. Jag hade definitivt vägrat inställa mig på isen om jag hade varit utsatt för detta. Nej, någon 14:e guldmedalj har inte Kanada tagit i min värld åtminstone så grattis USA till en guldmedalj i ishockey!

3 kommentarer:

  1. Det var faktiskt två kanadensiska domare, inte tre. Sen så gjordes det upp på förhand, innan turneringen började att man skulle använda NHL-domare, som är proffsiga och kunniga. Alla gick med på det, även om det skulle innebära att många av domarna är amerikanska och kanadensiska.

    Håller dock med om att de hade kunnat använda en amerikansk och en kanadensisk, istället för två kanadensiska i finalen. Nu spelade dock detta ingen roll för matchen, som Kanada vann rättvist.

    SvaraRadera
  2. Jo jag är väl medveten om att det är så att de bästa domarna, med mest kunskap om ishockey på liten rink är hemmahörande i Nordamerika. Det var 3 kanadensiska domare då en av linjemännen också var kanadensare, och en finne. Kanada vann rättvist och domarna var ganska generösa mot båda teamen, men jag tycker fortfarande att det är ganska märkligt att huvuddomare kan vara ifrån ett av de deltagande länderna. Vet ej om det hade blivit bättre med en domare från USA också, risken hade varit att det blivit en prestigekamp mellan de båda huvuddomarna.

    SvaraRadera
  3. Mjo du har rätt, det var tre kanadensiska domare. Fick för mig att en var från Schweiz. Har heller aldrig sett förut att huvuddomarna kommer från samma länder som deltagarna.

    Däremot tycker jag denna händelse på inget sätt bekräftar varken det ena eller det andra beträffande om fotboll är mer intressant eller ädelt. Det är istället en fråga om tycke och smak, anser jag.

    Allt gott!

    SvaraRadera