fredag 2 april 2010

Socialdemokraterna är kanske inte så lyckade samarbetspartners trots allt...

Det pratades om att Miljöpartiet och Vänsterpartiet var de partier som skulle ha svårt att komma överens då det RödGröna samarbetet lanserades. Jag förstod inte dessa farhågor då, och jag tror inte någon förstår dessa farhågor idag.
Det är Socialdemokraterna som är problemet i det RödGröna samarbetet, och det var de som jag oroade mig mest för då samarbetet inleddes.

Sossarna är inte vana vid att samarbeta. De har i många år valt att bilda minoritetsregeringar med passivt stöd av (v), eller av (c) eller av både (v) och (mp).
Socialdemokraterna är ett splittrat parti med en del medlemmar som ligger nära Vänsterpartiet i de allra flesta frågor men också en stor del av medlemmarna som ligger längre till höger än de flesta borgerliga partier. Partiet har för längesedan övergett sin ideologi till förmån för populism, pragmatism och marknadsanpassning istället för att anpassa marknaden efter väljare och parti.
Sossarna låser sig ofta fast vid det de upplever som lösningar utan att lyssna, de vill ständigt främja storindustri och storföretag före småföretag och entreprenörsanda, de vill vinna röster på politik som är kortsiktig trots att det kan vara totalt kontraproduktivt. Makten har blivit viktigare än ideologi och vision.

Nu i en mycket viktig fråga som "Förbifart Stockholm" vägrar de lyssna på Miljöpartiet som är de som troligtvis besitter allra störst expertis och förstånd då det gäller infrastrukturpolitik och miljöfrågor, och de vägrar dessutom lyssna på sin lillasyster Vänsterpartiet, dvs. båda de partier som skall vara Socialdemokraternas stödpartier i en eventuell RödGrön regering. Anledningen till att "Förbifart Stockholm" är viktig är inte bara de miljömässiga konsekvenserna för själva bygget och den ökning av biltrafiken som den kommer leda till, utan kanske allra främst som vägvisare för framtiden. Är det bilvägar, och biltrafik som staten ska främja, eller är det spårbunden kommunikation och kollektivtrafik? Alliansen har gjort sitt tydliga val, medan vi RödGröna nu måste komma överens om ett alternativ till regeringens sällsynt obegåvade politik.

Det hävdas att Miljöpartiet och Vänsterpartiet inte har någon rimlig alternativ lösning på trafikproblematiken i Stockholm, som kan ersätta förbifarten, men då blundar man för det faktum att förbifarten inte alls utgör någon lösning (i denna länkade artikel angrips främst alliansen, men socialdemokraterna skall angripas lika hårt då de i denna fråga står på alliansens sida). Arkitekten Göran Johnson, som plötsligt blivit CO2-expert, hävdar att förbifarten endast leder till marginella ökningar av utsläppen...
Vänta nu lite, sa han ökningar?! Det är väl inte ökningar av CO2-utsläppen, eller övriga utsläpp som vi ska främja, vare sig de är marginella eller ej!
Det är ju minskningar vi vill ha, och därför måste vi bedriva en politik som leder till just minskningar. Vi måste lösa det faktum att människor väljer bilen framför kollektivtrafik, inte göra det ännu enklare att ta bilen (vilket det naturligtvis kommer bli till en början, men det kommer leda till en ökad biltrafik och därmed också ökad trängsel). Alliansens infrastruktursatsningar är totalt visionslösa! Vi ska också komma ihåg att då de talar om att de nu "satsar" på förbifarten så kostar den endast staten 5 miljarder. Resten skall betalas av Stockholmarnas inbetalade trängselskatter och vägavgifter. Dessutom har både Regionplanekontoret, Naturvårdsverket och Naturskyddsföreningen lämnat prognoser och önskningar om att trängselskatterna och vägtullarna minst måste fördubblas för att man ska nå klimatmålen.
Alliansen har i sina 10-årssatsningar på infrastruktur glömt bort allting som inte ligger inom storstadsområdena och är tillverkat av asfalt eller betong, vilket är djupt tragiskt, men förhoppningsvis kommer en ny regering kunna förändra denna plan vid ett tillträde i oktober. Skall då Socialdemokraterna verkligen vara en av stödjarna i denna satsning eller skall Socialdemokraterna tillsammans med Miljöpartiet och Vänsterpartiet utforma ett alternativ som är rimligt, och som har en framtidstanke? Låt oss se mer kollektiva lösningar, låt oss se rejäla satsningar på järnväg och annan spårbunden trafik. Och låt oss se satsningar som sträcker sig utanför storstadsregionerna.

Det är Socialdemokraterna som måste släppa löftet om att bygga förbifarten, och lyssna på de lösningar som Miljöpartiet och Vänsterpartiet har som faktiskt utgör reella och mer långsiktiga lösningar på trafikproblematiken, då Sossarna själva har låtit bli att ordentligt sätta sig in i frågan.
Carin Jämtin talade i DN om att majoriteten i Stockholm ska få råda, men detta är en ganska problematisk inställning av ett antal skäl.

  1. Tar Stockholmarna i denna fråga någon miljöhänsyn då de säger sig vara för motorvägen, eller tänker de på sin egen bekvämlighet, och är det denna bekvämlighet som ska bestämma?
  2. En majoritet i Stockholm är faktiskt INTE för vägbygget då de får välja mellan kollektivtrafik och motorvägen. Det är främst kvinnor och unga som inte vill se motorvägen byggas. Skall verkligen medelålders gubbar få bestämma om vi ska ha denna väg eller ej?
  3. Är det rimligt att det största partiet i Sverige inte har mod nog att skapa opinion i denna fråga? Att det största partiet inte vågar ta ett beslut som de anser vara obekvämt?
Sossarna måste inse att det är NU och inte sedan som omställningen måste göras. Varje ny satsning och varje nytt projekt som staten gör nu och i framtiden måste ta miljöhänsyn i första hand, och varje nytt projekt är "prejudikat" som ligger till grund för kommande satsningar. Ekonomi fortsätter naturligtvis att vara en faktor och bekvämlighet likaså, men prioriteringsordningen måste ändras. Vi har inte råd med felsatsningar, och framförallt inte i denna prisklass!


Intressant

4 kommentarer:

  1. Bygg för tusan förbifarten NU... Miljöpartiet har ju visat sig vara ett utpressningsparti förr och kan säkert göra det igen. "Om vi inte får som vi vill så spelar vi med det andra laget".. Aldrig att jag lägger min röst på dessa muppar. Om ALLA i Sverige ställer bilarna så skulle det inte märkas på miljön, globalt sätt. Så litet är faktiskt detta landet. Men det är ju klart MP hade ju en partimedlem som åkte taxi för massor av skattebetalarnas pengar och hävdade att taxi är kollektivtrafik. Det är lätt att skita när röven är full....

    SvaraRadera
  2. Miljöpartiet vill att vi alla flyttar in i grottor och äter rå mat.Efter som då kan vi stänga ner all elproduktion samt alla typer av transporter.Att ta ifrån folk deras möjlighet till förflytning utan att erbjuda en annan likvärdig lösning är som att borra hål i båten och segla i väg. Ser ni inte hur detta kommer påverka ekonomin och möjligheterna för resten av landet? Vet du hur stor den mätbara förändringarna i värden skulle bli om hela norden slutade med alla typer av co utsläpp i dag? INGEN det skulle inte märkas,varken nu eller om 10-20-30 år vi är obetydliga i samanhanget.När ska vi sluta upp med att ta ansvar för hela jävla världen och faktiskt se till att trygga våran framtid?Se till att jobben stannar här och att vi inte skattar bort en av dom billigaste elmarknaderna i världen.Sluta lyssna på miljömuppar som kör suv:ar och flyger till Finland en gång i veckan (Ja,jag menar peter och maria)Dom lever verkligen inte som dom beskattar oss.Gör uppror mot den rödgröna sörja som bara vill förtrycka dig i din vardag genom att se till att den enda(så är det för många)möjlighet till transport snart försvinner.

    SvaraRadera
  3. Miljöpartiet vill knappast att vi alla flyttar in i grottor. Miljöpartiet är antagligen det mest framtidsinriktade partiet som finns bland dagens svenska partier. Det är orimligt att tro att vi kan fortsätta leva med den samhällsstruktur som finns idag. Vi måste börja inse dels att vi är på väg att bli för många människor, och att vi dessutom utnyttjar jordklotet på ett orimligt och ohållbart sätt. Vi har de senaste dagarna sett konsekvenserna av vårt korkade samhällsbygge. Vi har byggt upp hela vår transport- och reseindustri runt flyget. Jag anser inte att vi måste sluta resa, inte heller att vi måste sluta flyga, men vi måste däremot fortsätta försöka hitta alternativ. Det har inte hänt någonting revolutionerande inom flygindustrin sedan andra världskrigets slut egentligen och det är fullkomligt idiotiskt!

    Naturligtvis skall inte bara norden dra ner på och på sikt förhoppningsvis utplåna våra co2-utsläpp, men varför ska vi låta bli att dra vårt strå till stacken bara för att vissa andra länder struntar i sitt ansvar?
    Vi måste kunna föregå med gott exempel och visa att det faktiskt fungerar. Jag lyssnar knappast bara på Maria och Peter även om jag tycker att de båda är kompetenta och duktiga språkrör, men det finns oerhört många andra människor som är både klokare och kunnigare inom miljörörelsen som skapar opinion och vilkas uppgifter och forskningsrön Peter och Maria stödjer sin politik på. Som politiker är man så illa tvungen att ibland färdas med flyg vilket knappast är något som vare sig Peter, Maria, Carl Schlyter, Mikaela Valtersson eller Zaida Catalan är stolta över. Jag har ingen ork att besvara alla de dumheter du kommer med men jag kommer aldrig någonsin ge upp så länge jag lever, och jag önskar verkligen för din och världens skull att du kommer till insikt förr eller senare du med ;)

    SvaraRadera
  4. @ Black Sabbath:

    Förbifarten kommer förhoppningsvis inte byggas efter att Stockholmarna har fått säga sitt i en folkomröstning (kom ihåg att trängselskatterna infördes efter folkomröstningsbeslut), och om du inte förstår problematiken med byggandet av motorvägen och inte förstår att den inte löser någonting så tycker jag att du ska ta dig tid att läsa lite böcker, forskarrapporter etc. istället för att vara inne på bloggar och kommentera saker som du inte förstår dig på.

    SvaraRadera