fredag 29 januari 2010

SJ sj gamle vän..

Jag är glad att jag inte är i Sverige just nu.. För då hade jag antagligen varit betydligt mycket mer irriterad än vad jag är just nu på SJ då jag vanligtvis är en ganska frekvent användare av tåg som färdmedel. Jag förstår inte varför SJ är så oerhört illa skött som det är!
Jag undrar om det krävs någon slags examen i inkompetens för att hamna i SJ:s styrelse och att de genomgår någon form av utbildning som resulterar i fullkomligt hjärnhaveri innan denna styrelse fattar sina beslut.


Under många långa år var SJ dvs. statens järnvägar, en mycket väl fungerande institution. Tågen och rälsbussarna gick frekvent mellan småbyar och småstäder. Idag är detta endast minnen då man numera endast trafikerar linjer mellan utvalda knutpunkter främst de gamla stambanorna medan andra linjer främst trafikeras av privata aktörer. (Sedan 2009 har dessa privata aktörer också rätt att konkurrera med SJ AB om stambanelinjerna efter slopandet av det statliga monopolet). Men trots att man trodde sig effektivisera för att uppnå bättre lönsamhet så har allting gått käpprätt åt skogen.

Ett företag som tidigare trots betydligt fler anställda, betydligt fler linjer och betydligt mindre miljömedvetenhet hos gemene man, gick med vinst går idag kräftgång och lyckas inte locka någon att åka med dem. Människor i miljömedvetna Sverige väljer ofta hellre att flyga än att åka med tåg. Varför? Jo för att SJ AB och Banverket framförallt (det sistnämnda bolaget bildades 1988 då avregleringen av det statliga monopolet inleddes), trots vetskapen om att Sverige har ett subarktiskt klimat inte lyckas förutspå problem med frusna växlar och snö på spåren. Att SJ trots att det är betydligt billigare att hålla tåg i drift än flygfarkoster håller högre priser än flygbolagen. Man undrar om inte förste bäste förstaklassare skulle kunna sköta SJ bättre än dagens styrelse gör! Dessutom undrar man varför tågtrafiken är tungt beskattad medan flygindustrin går fri ifrån denna typ av beskattning...

Banverket borde anställa folk till att sköta spåren för katten då tekniken och elektroniken INTE fungerar i 25 minusgrader och 2 meter snö, när ska man inse det?! Flygbolagen har till och med råd att bjuda på måltider under sina resor men på SJ måste man åka första klass för att få en gratis kopp kaffe och en skorpa! Vart tar pengarna vägen egentligen? Inte sjutton går de till vad de borde göra i alla fall.

Man har tagit bort poletteringen av väskor och ersatt detta med tre hyllor i varje kupé vilket resulterat i att det inte går att åka tåg om man ska på skidsemester. Man har ersatt de ambulerande kioskvagnarna med... ingenting. Dvs. pengar har sparats in i massor i form av personalnedskärningar men dessa pengar har uppenbarligen gått upp i rök för inte har de lett till förbättringar av spåren, eller effektivisering av trafiken. Det är inte klokt faktiskt och det krävs nog en ordentlig översyn av SJ och banverket snarast. In med kompetenta människor som vill att folk ska åka tåg i styrelserna!

I år precis som varje år har kyla och snö orsakat fullkomligt kaos på i stort sett alla tåglinjer. Jag är visserligen av uppfattningen att klocktid inte är särdeles viktigt men när det gäller så många människor så är man nästan tvungen att hålla sig till tidtabeller för att saker och ting ska fungera och framförallt då tåglinjerna är så dåligt trafikerade som de nu är!
Det krävs en ordentlig uppryckning av SJ. Tåg ska vara det främsta färdmedlet för långresenärer om vi ska kunna uppnå de uppsatta miljömålen i Sverige. Men med dagens SJ så riskerar man att tappa precis alla resenärer eftersom man tycker att det är både smidigare och billigare att välja bil, flyg eller möjligtvis buss för längre resor vare sig detta är en miljömässig katastrof eller ej.

4 kommentarer:

  1. det e inte sj som sköter spåren, det är banverket.. resten är politik, åratal av nedsatta anslag till underhåll gör sitt till slut..

    SvaraRadera
  2. Jag vet mycket väl att det är banverket som sköter själva spårunderhållet och jag är ledsen att jag inte skrev det klart och tydligt i mitt inlägg, detta skall genast redigeras :) Tågtrafiken har dessutom ytterligare problem som gör att anställningarna har minskat och andra typer av nedskärningar genomförts nämligen att järnvägen är högt beskattade till skillnad ifrån exempelvis flygplanstrafiken!

    SvaraRadera
  3. jag hoppas att redigeringen är till belåtenhet Jens :)

    SvaraRadera
  4. japp, nu känns det bättre (med hänvisning till dagens inlägg ;) )

    SvaraRadera