onsdag 27 januari 2010

Debatt mellan Sahlin och reinfeldt

Jaha. Vad ska man då säga om dagens debatt mellan Sahlin och Reinfeldt? Jo, det jag har att säga är att Sahlin måste bli bättre på att visa skillnaderna mellan de Rödgröna och Alliansens politik. Jag måste tyvärr erkänna att jag tycker att reinfeldt klarade sig ganska bra i dagens debatt. Han klarade sig alltför lätt undan Mona Sahlins angrepp. Jag vill inte säga att reinfeldt vann debatten för det tycker jag inte att han gjorde, men jag hade hoppats att Sahlin skulle kunna punktera honom och alliansens politik mer än vad hon gjorde.
Det skall dock sägas att Mona blir bättre och bättre, och det tyder på självkritik och ödmjukhet och förmåga till självanalys eftersom hon uppenbarligen aktivt försöker förbättra de saker hon tidigare fått kritik för. Nu är det bara dagordningen som skall förändras lite granna.
Var är miljöfrågorna till exempel?!
Hur ska de rödgröna kunna vinna på att prata om det de förlorade förra valet på?!
OK att sjukförsäkringarna måste tas upp och de problem som har uppstått. Men att lyfta fram de beslut som har gett positiva effekter för många människor såsom jobbskatteavdragen och sänkta skatter för medelinkomsttagare är inte särdeles smart av Sahlin. Då tycker jag snarare att om denna fråga skall tas upp att man kan jämföra i antal kronor hur mycket skattesänkningarna har gett till vårdbiträden jämfört med företagsledare istället för att tillåta att reinfeldt framhåller att vårdbiträdena har fått en större sänkning procentuellt.

Peter Eriksson och Maria Wetterstrand måste nu uppvakta Mona om att lyfta fram främst miljöfrågorna i debatterna ännu mer än vad hon nu har gjort. Detta tillsammans med sjukförsäkringarna och mindre och färre inblandningar i internationella konflikter tror jag väljarna vill se, samarbetena med NATO måste bli mindre och färre för vi har en stark folkopinion mot ett NATO-medlemskap även bland borgerliga väljare.

Media måste dessutom sluta fokusera på de två statsministerkandidaterna hela tiden!
Om det fortsätter på det här viset riskerar både Kd, Centern och Vänsterpartiet att åka ur riksdagen.

Och slutligen -
Hör du Mona, skärpning om vi inte ska börja tappa väljare på den rödgröna sidan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar