måndag 25 januari 2010

första debatten

Så är då den första TV-sända valdebatten avklarad. Då jag befinner mig i Thailand så har jag inte haft möjlighet att se den vilket grämer mig. Jag har dock förstått utifrån de olika analyser som jag har läst, att Mona Sahlin försökte sig på en mjukare framtoning än vad hon normalt har i debatter. De flesta väljare verkar dock överens om att Reinfeldt vann debatten medan de flesta analytiker snarare verkar luta åt att Sahlin tog hem det hela.

Jag förstår mig egentligen inte på det här med att man ska avgöra om vilken person som vinner en debatt eller ej. Titta på deras politik istället, säger jag. Vem har den bästa politiken? Väljarna verkar dock avgöra vem som vinner en debatt utifrån vem de tycker är snällast eller snyggast eller tuffast etc. Därför hoppas jag att Mona tar de siffror som säger att hon förlorade debatten med en nypa salt. På't igen bara :)

Det kommer fler debatter, och det viktigaste inför valet är egentligen inte de två största partierna utan de mindre partierna som följer me, även om de två största partierna politik är den som kommer slå igenom mest efter valet.

Jag skulle vilja se debatter mellan centern och miljöpartiet de gröna. Eller en debatt mellan vänsterpartiet och KD. Sen kan folkpartiet och Sverigedemokraterna ha en egen debatt om vem som lyckas göra det svårast för invandrare och nysvenskar...

Jag tycker att det är bra att sjukförsäkringen är en stor valfråga, men jag hoppas att det inte blir den enda stora frågan. Jag tycker också att pensionsbeskattningen bör debatteras men det gäller också här att frågan inte får bli alltför central då man riskerar att återigen förlora ungdomsväljarna.
De rödgröna har en bättre ungdomspolitik, och företräder de frågor som ungdomar oftast bryr sig mest om. Därför måste man få fram det till förstagångsväljarna.
Man måste vinna de som inte varit med i något riksdagsval tidigare, för lyckas man vinna dem första gången så är chansen stor att man har vunnit en väljare för livet.
Jag vet inte hur stor benägenhet människor har att byta parti många gånger under en livstid, men något säger mig att man oftast håller kvar vid det parti som man röstar på första gången. Även om man någon gång emellanåt proteströstar på några andra.
Det är dock endast spekulationer från min sida och därmed inte något att ta fasta på kanske. Det viktiga är framförallt valet nu i höst och då måste man vinna tillbaka ungdomarna som i 2006 års val var blåare än medelhavets vatten någonsin varit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar