söndag 15 augusti 2010

Nya tokiga skattesänkningar




Vad är detta för ett ruskigt förslag egentligen: "Gör Rosengård till ekonomisk frizon". Återigen är skattelättnader och nedrustning av fördelningspolitiken lösningen på allt. Jag tror att om det kom varelser från yttre rymden och attackerade Sverige så skulle Moderaternas lösning vara att sänka skatterna och skicka "pigor" att försvara landet. Skolan har för lite pengar, vad gör vi?... Jo sänk skatten! Vården har för lite pengar, vad gör vi?... Jo, sänk skatten. Sen säljer vi alla statliga företag också så vi aldrig någonsin får några intäkter från dessa företag igen!

Jag förstår inte varför människor inte ser igenom detta så kallade arbetarparti. Det är minst sagt märkligt. Jag kan förstå att människor 2006 var trötta på Göran Persson och missnöjesröstade på denna mixade högersörja där konservativa har blivit nyliberala och liberala har blivit konservativa, trots de överskott som då fanns i statens finanser och den gynnsamma perioden som vi befann oss i ekonomiskt. Däremot att så många funderar på att göra samma sak igen trots att alliansen missat att göra precis det som de lovade nämligen skapa nya jobb, det förstår jag inte! Människor som har fast inkomst och som inte blir sjuka, inte stannar hemma med barn, som inte blir arbetslösa, som inte skadar sig, som inte råkar illa ut på andra sätt har ju trots allt fått lite mer pengar i plånboken såvida de har valt att inte vara med i fack och a-kassa. Att de känner en viss tillfredsställelse kan man kanske förstå om det var så att man inte kunde kräva av människor att tänka ett steg längre, nämligen; Vad händer om jag får mer? Rimligtvis betyder det att någon annan får mindre, eller? Om man köper detta så förstår man nog inte vad partierna pratar om då de pratar om "den svenska modellen" och den fördelningspolitik som varit Sveriges signum fram till för 4 år sedan. De allra flesta vill nämligen att denna fördelningspolitik skall finnas kvar och därför använder sig alliansen av en mycket falsk retorik då man kallar sig arbetarparti, då man säger sig värna om den svenska välfärden, då man säger sig hålla på arbetsrätten etc. 
Gemene man som är måttligt road av politik köper detta med hull och hår utan att reflektera om de faktiska konsekvenserna av politiken blir desamma som de utlovade konsekvenserna.
Den långsiktiga strategin är uppenbart att nedmontera välfärdssamhället, att minska på statligt ägande, öka marknadens makt och öka de sociala och ekonomiska klyftorna. Enligt nyliberalismen finns det dessutom jobb till alla och det är enbart lathet eller tillfällig rörlighet på arbetsmarknaden som gör att man inte jobbar därför finns ingen äkta vilja eller intention från vare sig Moderaterna eller Centerpartiet att verkligen göra något åt arbetslösheten. Moderaterna kan ingenting om jobbskapande. Vad den sk. arbetslinjen innebär är mer åt de som arbetar och mindre till de som inte gör det. Det innebär en tydligare skillnad mellan arbetare och arbetslös, sjukskriven eller pensionär, det innebär mer förnedring för den akademiker, invandrare, kvinna, ungdom eller raggare som står utan jobb. Ingen människa vill sko sig på systemet, de allra flesta vill göra rätt för sig och nuvarande system låter inte människor som vill göra just det, eftersom inga åtgärder görs för att uppmuntra företag att anställa!

Moderaterna anser att pensionärerna skall betala samma eller lägre skattesats som resten av folket trots att pensionen är uppskjuten lön och dessa människor har arbetat och betalat skatt i hela sina liv. Istället skall pensionärerna fortsätta betala mer skatt än andra enligt högern, de gömmer detta genom att påvisa att de minsann skall ge pensionärerna skattesänkningar på 10 miljarder (om det finns utrymme för det). Samtidigt sänks pensionerna så att skattesänkningarna blir ändå uppätna i andra änden. 
Det enda Moderaterna bygger sin politik på är skattesänkningar och avreglering. Vad ska de egentligen ta sig till när detta arbete är utfört, dvs. när skatterna är nere på sådana nivåer att de inte ens räcker till polis- rättsväsende och försvar och de statliga företagen är utsålda allihop? Ska de dra sig tillbaka då och låta andra partier och konstellationer ta över det fullkomligt förfallna samhället? Visst kommer det finnas människor som är betydligt rikare än idag, men det kommer också att finnas betydligt fler fattiga. Att behålla sitt jobb kommer vara så viktigt att man inte vågar be chefen om att gå på toan ens. Lönerna kommer sjunka och fackförbundens kraft och makt kommer minska. Detta är inte alarmism, detta är vad som kommer ske med en fortsättning av nuvarande politik.

Man håller förresten inte ordning i de offentliga finanserna heller med hjälp av lån, att säga att 70 miljarder i underskott innebär "ordning i de offentliga finanserna" tycker jag är ganska märkligt. Att bara skylla på finanskrisen då man själv har stått handlingsförlamad är inte heller godkänt.

När det gäller jobben så är det så att bara för att man säger sig vilja att "alla som vill och kan få ett jobb skall kunna få det" betyder det inte att man har tänkt sig att göra ett dugg för att så skall ske.

Moderaterna fortsätter på inkörd linje, det som de kallar arbetslinjen som innebär klyftökarlinjen, som betyder utanförskapsökarlinjen, som betyder getilldesomharlinjen. De fortsätter sälja ut hyresrätter och statliga bolag utan en tanke på att bygga nya hyresrätter för att möta den bostadsbrist som växer och för att möta ökande krav på energieffektivisering och klimatsmarta bostäder.

Jag ber återigen människor att tänka efter. Jag ber er att titta ut ur din egen portmonnä och se på ren fakta vilket håll Sverige är på väg mot.

2 kommentarer:

  1. Hej Razz!
    Jag tycker det är bra det du skriver och bra att du påminner mig om att situationer inte är densamma som när jag röstade sist. Jag skulle kunna lägga min röst efter vad du har skrivit men ska kolla runt lite till innan jag bestämmer mig.
    Kram kram cattis

    SvaraRadera
  2. Jag vill påminna den andra anonyma som hade kommenterat att jag betackar mig för rasistiska kommentarer! Skriver man sådana dumheter blir man inte publicerad, punkt slut!

    Tack Cattis för att du läser ibland :)

    Du måste självklart inte rösta efter vad jag skriver om du inte vill. Jag har ju dessutom min bild av Sverige. En med stabilare inkomst och tryggare liv än jag har säkerligen en annan bild. Jag tycker dock inte att det är rätt att vi som artister exempelvis antingen ska betala 444 kronor i månaden till vår Arbetslöshetsförsäkring (om vi betalar till musikerförbundets a-kassa) eller om vi tvingas med i Alfa-kassan 419 kronor, medan en läkare bara betalar 90 kronor!

    Jag tycker inte att vi ska ha ett trygghetssystem för alla, av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov helt enkelt!

    Dessutom, det allra viktigaste: VI MÅSTE FÅ EN NY, MODERN OCH PROGRESSIV MILJÖPOLITIK I SVERIGE!!! Och vi behöver få ett parti i regeringsställning som kan föra Sveriges talan internationellt i miljöfrågor.

    Kram kram till dig Cattis :)

    SvaraRadera