onsdag 18 augusti 2010

Helt Rätt!

Jag vill faktiskt tacka Wanja Lundby-Wedin för hennes mycket tydliga inlägg i en fråga som är mycket aktuell i mitt eget liv.
Jag arbetar som artist och vill kunna göra "rätt" spelningar. Dvs. de som inte alltför tydligt kommer i konflikt med mina principer, värderingar och åsikter.
Jag skulle exempelvis aldrig få för mig att delta i en reklamfilm för Centerpartiet eller uppträda på Moderaternas riksstämma eller showa på Lundin Oils styrelsemöten.

LO har nu bestämt sig för att stoppa Linda Bengtzing från att uppträda på organisationens familjedag efter att Bengtzing vid ett flertal tillfällen jobbat som allsångsledare för Centerpartiet. Detta är en tydlig signal till artistvärlden om att man kan ska vara lite försiktig och tänka sig för vad man säger med en spelning innan man bestämmer sig för att tacka ja.
För mig är en spelning, precis som för Bengtzing, ett jobb. Jag gör det för att få ihop till hyran och brödfödan. Detta hindrar mig dock inte från att tänka efter lite granna innan jag tackar ja till en spelning. Musik är också en konstform och ett kommunikationsverktyg. Att sjunga handlar om mer än att bara tjäna pengar och man säger mer med en spelning och med var man spelar än att man bara är en glad skit som vill underhålla.
Jag vill inte underhålla på VAMs vit makt-fester, jag vill inte underhålla McDonalds chefer (men kan mycket väl tänka mig att underhålla på en personalfest där "fotfolket" deltar), jag vill inte underhålla på invigningen för förbifart Stockholm eftersom allt detta går emot mina principer och åsikter allt för mycket.

Det finns alltid gråzoner och dilemman som man utsätts för och jag förstår Bengtzing, för artistbranschen är tuff även för den som är mer eller mindre etablerad. Man har egentligen inte särdeles stort utrymme att tacka nej till spelningar om man inte har andra inkomster vid sidan av artisteriet. Man är dock en vuxen människa. Man är ansvarig för sina handlingar, sina beslut och sina ställningstaganden. Bengtzing går i debattartikeln ut och säger sig vara Moderat vilket fullkomligt utesluter henne från spelningar på konkurrerande partiers tillställningar.
Självklart spelar inte ens politiska tillhörighet någon roll när det gäller spelningar i allmänhet och självklart får inte en uppdragsgivare fråga om ens politiska åsikter, men framförallt ett valår kan man bara inte vara så naiv att man inte förstår att man inte kan spela på en massa olika politiska organisationers tillställnignar.

Det hela handlar om att man tillhör eller inte tillhör ett politiskt parti. Det handlar om att Kellog's inte kan anställa en person till en reklamfilm som samtidigt gör en reklamfilm för Axa, McDonalds kan inte göra reklam med samma person som Burger King eller Max. Bengtzing har mitt i en valrörelse arbetat vid minst 4 tillfällen för ett riksdagsparti, då är det i mina ögon självklart att man inte kan gå över och jobba för en av de viktigaste Socialdemokratiska organisationerna plötsligt enbart för att "det är ett jobb". För mig är detta INTE diskriminering.

Alla artister som jag känner, snälla tyck till om detta ämne!


Läs gärna:
Luka(s) blogg

Intressant

1 kommentar:

  1. Kul att en artist tycker till i frågan! Jag undrar om man inte kan vinna som artist på att göra just som du, vara noga med sina åsikter och sålla. På det sättet vet ju uppdragsgivare som delar dina åsikter att de kan lita på att de inte kan kopplas, via dig, till åsikter de inte delar. Något som blir allt viktigare, inte bara för idella organisationer utan också för företag.

    Vilket företag skulle anlita en artist som samtidigt anlitas av en rasistisk organisation, exempelvis?

    Hoppas du får med dig fler kollegor som faktiskt uttalar sig, debatten behövs!

    SvaraRadera