måndag 8 mars 2010

Uppmaning till perspektiv

Jag vill härmed uppmana till lite perspektiv och att man börjar fundera lite över vad som är viktigt och vad som absolut inte är det.
Vi har under de gångna veckorna i Sverige flitigt debatterat en skattesubvention riktad till de som har det bäst ställt ekonomiskt i vårt samhälle. Att avdraget riktar sig till välbeställda grupper råder det inget tvivel om, även om det finns de med en relativt medioker inkomst som också utnyttjat avdraget så handlar det trots allt om människor som har en fast inkomst och ett ordnat liv. Detta uppfattar alliansen som den stora stridfrågan i det kommande riksdagsvalet.

I detta läge läser man om 200 döda i en machetemassaker i staden Jos i Nigeria. För en dryg månad sedan dödades 300 i staden i strider som bottnar i fattigdom, brist på arbete, brist på mat, brist på vatten, brist på mark att odla och brist på mark för boskap att beta på. Människor med bekymmer som handlar om ren överlevnad. Som slåss med varandra för sitt och sina närståendes liv.



Jag undrar vad i hela fridens namn vi håller på med i Sverige? Självklart är allting relativt och jag menar inte att staden Jos ska bli en fråga i höstens val. Det jag menar är, finns det inte viktigare saker att diskutera än ett korkat avdrag på skatten? Borde inte internationell solidaritet, miljöfrågor, bistånd, Sveriges egen inrikesbaserade fattigdom, Sveriges relationer med andra länder, marknadsekonomin och den västerländska tillväxtens konsekvenser, konsumtionssamhället vara frågor som åtminstone tas upp till diskussion i valrörelsen? Är vi människor så blinda för orsak och verkan att vi vägrar inse att det vi gör påverkar andra, och att det andra gör påverkar oss? Att vi i Sverige är den enda orsaken till situationen i Nigeria, torkan i Venezuela, kriget och bristen på mänskliga rättigheter i Afghanistan, inbördes oroligheter och bristen på mänskliga rättigheter i Tchad, detsamma i Sudan och i Burundi (listan kan göras betydligt längre), är naturligtvis löjligt att tro, men att vi inte utgör en del i ett kretslopp där alla påverkar och alla påverkas är minst lika löjligt. Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen; Det måste bli ett slut på patetiska diskussioner och debatter i valrörelsen! Snälla prata om något som faktiskt är viktigt och gör det NU!!!!!

Läs också:
Kotka
Anders bloggar
Konstapel Bastian

Intressant

3 kommentarer:

  1. Håller med om att debatten, speciellt under valår, blir väldigt futtig och handlar om procentandelar hit eller dit. Och att vi är en del i EU glöms bort, borde finnas massor med europeiska frågor att ta upp.

    Men om vi vänder på frågan, om du vore Mona Sahlin, Peter Eriksson, eller utrikesminister Carl Bildt (eller vilken partiledare eller minister du vill), exakt vad skulle du då säga om massakern i Nigeria som tillför något i den politiska diskussionen i Sverige detta valår?
    Jag säger inte att det inte bör göras, men vad skulle DU säga?

    SvaraRadera
  2. Jag skrev faktiskt just det i mitt inlägg. Jag menar inte att staden Jos skall bli en valfråga, det jag menar är att försöka fokusera på det som faktiskt betyder något för människor, inte bara i Sverige utan också i Europa och globalt. RUT-avdrag, eller Fido-avdrag ingår inte i denna kategori. Jag tycker att politik i Sverige numera mest verkar handla om... ingenting. Det finns en uppgivenhet, eller kanske ovilja att stöta sig med människor. Jag vet inte vad det är, men när stod en statsminister senast i talarstolen och pratade om "Satans mördare"? Inte sjuttsingen var det Ingvar Carlsson, Carl Bildt, Göran Persson eller Fredrik Reinfeldt i alla fall.

    SvaraRadera