fredag 13 februari 2009

Lättklätt

Jag måste lägga in en kommentar till en blogg som jag länkar till vid namn Mitt liv i Sverige
Skribenten i fråga brukar ofta skriva ganska kloka saker när det gäller exempelvis rasism, men jag kunde inte låta bli att reagera emot ett inlägg. Jag har redan kommenterat inlägget på hans blogg men kände för att ta upp det även på min. Jag säger inte att skribenten har fel i allt han säger men jag tycker att han tar sig alldeles för stora friheter i sin analys av en tjej med utmanande klädsel.


För det första så har alla rätt att klä sig hur de vill utan att någon egentligen behöver kommentera det, det handlar om öppenhet och acceptans.
Vidare finns det ingen som helst anledning att prata om utnyttjande bara för att en tjej inte är maximalt påpälsad. Ger en utmanande klädsel en man rätt att utnyttja henne? Självklart inte! Jag förstår inte varför det skulle vara på det viset. Visst kan jag ibland hålla med om att en del tjejer säkert klär sig utmanande för att de inte är helt trygga i sig själva precis som han skriver, men so be it. Låt dem vara och låt dem finna sig själva.

Jag tänker aldrig acceptera att ju mindre kläder en kvinna har på sig desto mer OK är det att utnyttja och våldföra sig på henne. Och dessutom undrar jag hur man kan tro att en kvinnas framtida yrkesliv står på spel bara för att det finns en period i en ung kvinnas liv då hon väljer att klä sig utmanande. Nej jag tycker det är lite beklämmande att man tycker sig ha rätt att döma människor på det viset utifrån hur de ser ut. Jag säger inte att jag inte har fördomar eller aldrig dömer folk pga. utseende men gör jag det så skäms jag över det och försöker göra någonting åt det. Jag stoltserar inte på min blogg med mina fördomar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar