söndag 5 september 2010

En fråga som förtjänar ett svar!

Alliansen har sagt att om de inte når egen majoritet i riksdagen så skall de vända sig till Mp i första hand för att få till stånd en majoritetsregering. Jag undrar då - innebär detta ministerposter till Mp?
Miljöpartiet de Gröna ser ju nämligen ut att bli tredje största parti i riksdagen enligt de allra flesta opinionsundersökningar och därmed borde rimligtvis ministerposter ingå i en eventuell uppgörelse.

Nu hoppas jag vid gud att alliansen inte blir största block, och hoppas vid gud att Mp om alliansen skulle bli det inte säger ja till att stödja en alliansregering, men det finns alltid ett Om som kräver ett svar tycker jag. Det vore dock dödsstöten för Mp om de gick med på ett samarbete eftersom de då skulle förlora minst halva medlemsskaran och lika många väljare.

Jag hoppas och tror fortfarande på att det kan bli en RödGrön regering efter valet, eftersom jag tror och hoppas att svenska folket fortfarande har någon form av empatisk förmåga kvar, samt tror och hoppas att det finns någon form av intelligentia som ser igenom det retoriska falskspel som "de nya moderaterna" står för.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen - det är inte tu tal om att väldigt många friska och arbetande människor har fått det bättre rent ekonomiskt med alliansen vid makten, men nästan lika många människor har fått det betydligt sämre och lever en otryggare tillvaro i ett betydligt större och allvarligare utanförskap än tidigare.
Alliansen för en politik som hör hemma på 1900-talet, en politik som inte äger viljan, eller förmågan att anpassa sig till de nya problem som mänskligheten står inför.

Klimathotet och miljöproblemen är betydligt värre än någon ekonomisk kris i världen. Klimathotet och miljöproblemen kommer enbart att bidra till fler ekonomiska kriser, sociala problem och massflykt. Vi ser redan nu att de första klimatflyktingarna börjar röra på sig, inuiter och indianfolk som varit bosatta i arktiska miljöer under 10 000-tals år tvingas bort från sina boplatser och samhällen.
Att då diskutera "ordning i de offentliga finanserna" känns knappast rimligt, eller tidsenligt.

Intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar