onsdag 7 april 2010

Går ej att Messa :)

Det går ju bara inte att missa att kommentera den nuvarande kungen av fotboll, och också en av tidernas absolut främsta trots sina blott 22 år fyllda. Lionel Andrés Messi!
En ung man som trots ett genetiskt handikapp, i form av brist på tillväxthormon, blivit den störste!

I mina ögon är nämligen Leo Messi större som fotbollsspelare än sin landsman Maradona, skillnaden är att Messi inte har vunnit VM-guld, men det kommer att komma var så säkra.
Pelé hade slutat sedan länge då jag föddes och därför kan jag inte riktigt bedöma hans storhet. Vi ska dock komma ihåg att både Pelé och Maradona verkade i en annan tid. Jämför fotbollen på 1980-talet med dagens och skillnaden är sanslös. Jämför dessutom dagens fotboll med 1960-talets och det är två olika idrotter.

Leo Messi gjorde 4 mål på Arsenal, inte på Örebro SK, inte på St. Pauli, inte på Cremonese utan på Arsenal i kvartsfinalen av Champions League! Det ska inte vara möjligt för en kille på 168 cm att göra!
Jag njuter själv i fulla drag då jag ser detta, inte bara för att jag älskar fotboll, älskar tekniker och älskar målskyttar, utan framförallt för att jag själv som fotbollsspelare alltid fått kämpa mot svenska tränare som tror att man måste vara 185 lång och väga 85 kg för att kunna lyckas som fotbollsspelare. Till alla dessa säger jag bara -  Här kommer min lista över de 6 bästa fotbollsspelarna genom tiderna SE OCH LÄR!!!


  1. Leo Messi - 168 cm (uppgifter om längder på allt från 165-169 cm förekommer)
  2. Diego Armando Maradona - 165 cm
  3. Pele - 173 cm
  4. Johan Cruyff - 180 cm
  5. Marco Van Basten - 188 cm
  6. Garrincha - 169 cm
Det är på denna lista som inte helt avviker ifrån gängse uppfattning inte mer än två spelare som överstiger 175 cm! Om vi listar de spelare som är bäst just nu ser min lista ut så här:
  1. Leo Messi - 168 cm
  2. Christiano Ronaldo - 186 cm
  3. Xavi - 170 cm
  4. Andrés Iniesta - 168 cm
  5. Wesley Sneijder - 170 cm
  6. Franck Ribery/Zlatan Ibrahimovic - 168 cm/194 cm
På denna lista som säkert kunde kompletteras med ett par namn så är det eftersom jag inte kunde välja mellan Zlatan och Ribery 2 spelar med som överstiger 171 cm.
Som sagt svenska tränare SE OCH LÄR!!! Fotboll är ett spel där mångfald är ett vinnande koncept! Det behövs inte bara skogshuggare och benknäckare!

Leo Messi är liten till växten, men han är större än störst på en fotbollsplan. Han är snabb, han är teknisk, han har kanske inte världens hårdaste skott men är oerhört placeringssäker och effektiv. Självklart hade han inte gjort 4 mål på Arsenal om han hade spelat för Malmö FF, men samtidigt så var det inte någon annan i Barçelona som gjorde 4 mål igår, det var Leo Messi som gjorde det! Jag har i alla fall under min livstid inte upplevt någon som är så komplett som fotbollsspelare, så överlägsen och så spännande som Leo Messi. Varenda gång han rör bollen så kan det bli mål!


Intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar