torsdag 29 januari 2009

Spotify

Vad är det frågan om? Här har man från Spotifys sida mött musikindustrin halvvägs genom att skapa ett system där artister själva får godkänna att deras låtar finns tillgängliga för nedladdning, men vad sker? Jo musikindustrin får panik och måste hitta sätt för att införa restriktioner emot denna verksamhet. Återigen så visar maktinnehavare sin dumhet och oförstånd. Man inser inte att man måste möta folket och dess önskningar och krav. Vare sig det handlar om politik eller varor. Man kan inte fortsätta att tro att man ska sälja skivor och filmer på samma sätt som alltid! Man måste försöka hitta vägar som folk kan acceptera, och ett sätt är just Spotify och de vidareutvecklingar som kan ske ifrån denna idé.


Det är samma sak som alltid; det anses att man om man har makten har rätt och att förhandlingar inte behövs. Vi har sett det ifrån George W. Bush i Irakfrågan, vi har sett det ifrån Israels sida i Palestinafrågan osv osv. Det kanske ter sig märkligt att dra paralleller till den politiska världen men det tycker inte jag för det här handlar om maktmissbruk och politik på samma sätt som från de nyss nämnda ledarna och nationerna. Men historien har alltid lärt oss att i 999 999 fall av 1 000 000 så är förhandlingar och överenskommelser bästa vägen till fredliga lösningar. Det behövs nytänk i skivindustrin för jag har sagt det förut att jag som upphovsman också naturligtvis vill ha betalt om min musik används någonstans, och jag vill ha någorlunda kontroll över i vilka sammanhang min musik används, men om inte skivbolagspamparna kan anpassa sig till den nya tiden så får artisterna själva försöka göra något och kringgå skivbolagen. Eller så får det startas fler skivbolag som är beredda att använda sig av den moderna teknologin och som vill artisternas bästa lika mycket som sitt eget. Spotify måste få finnas kvar i alla fall och helst utan att tvingas till lydnad gentemot skivbolag.

Jag har placerat min blogg i Örebrobloggkartan.se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar