fredag 30 januari 2009

Rovdjur igen

I dagens Nerikes Allehanda så var ett antal debattartiklar inlagda som alla handlade om vargen, och primärt då vargen i Örebro län.
Jag blir så ledsen när man ser varghatarnas argument. Jag tänker aldrig säga att vargen är fullständigt ofarlig för det vore en lögn. Djuret är trots allt ett rovdjur med starka jaktinstinkter, ett djur som dödar för att äta. Men jag tänker aldrig acceptera att vargen skulle vara så farlig för människan och vår onaturliga livsstil att den inte har ett existensberättigande som vida överstiger vårat eget.

Det tjatas återigen ifrån jägarnas håll och även ifrån andra boende här i vargområdet om att rådjuren och älgen är slut i skogen, vilket enbart är lögner. Självklart går antalet bytesdjur ner eftersom det finns ett rovdjur som jagar dessa. Men att de skulle utrotas av vargen faller på sin egen orimlighet, det har jag pratat om förut, rovdjur kan inte utrota sina bytesdjur eftersom den då skulle utrota sig själv.
Det pratas om vargattacker emot människor i debattartiklarna och hänvisas till ett fall i Kanada, några fall i östra Ryssland och ett fall i Wisconsin i USA och inget av detta är lögn. Det är självklart så att det sker misstag och att gamla, sjuka djur som inte har möjlighet att jaga sina normala bytesdjur vänder sina ögon åt "fel" håll då överlevnadsinstinkten driver dem till det. Detta är dock inte något normalt beteende för vargen och enstaka fall i enstaka områden där vargstammen antingen lever väldigt tätt på människor eller där människor helt enkelt begett sig rakt ut i vargrevir och betett sig dumdristigt. Man kan aldrig totalt undvika skador utförda av rovdjur, men de är djur som finns i naturen av en anledning och som utgör delar i ett fungerande ekosystem. Vi har ingen som helst rätt att leka gud och bestämma vilka som får finnas eller ej, och vilka som passar oss och vårt leverne. Det pratas också om att vargen dödar på ett oerhört grymt sätt, men de gör det av instinkter. Ska man döda vargen bara för att vi tycker att de dödar på ett grymt sätt så ska man i rimlighetens namn skjuta av samer som på ett sällsynt grymt sätt jagar lodjur i fjällvärlden och kör över djuren med skoter tycker jag. Även järv jagas med skoter, och jagas tills de stupar. Lodjuren är dock ännu mer utsatta. Trots denna fruktansvärda jakt har staten godkänt en 100 %-ig ökning av antalet lodjur som ska skjutas av från 85 förra året till 177 stycken i år. Det är inte klokt någonstans!!

Väljer man att nöjesslakta djur i naturen med lös hund så är man medveten om riskerna och man får ta konsekvenserna av sin riskabla hobby. Och väljer man att driva renar fritt i naturen över gigantiska områden så får man också här stå ut med ett visst spill. Befinner man sig i naturen så får man rätta sig efter naturens lagar. Vi kan inte hitta på regler och lagar hur som helst som går stick i stäv med naturens egna.

Jag har redan i tidigare inlägg dragit en stor del av dessa argument och många många fler så jag orkar inte ens skriva ut dem igen. Anledningen till detta inlägg är mest att hålla igång även detta ämne. Jag skulle gärna se mothugg och motargument som de jag fick i samband med mitt inlägg om vapenvilan i Gaza. Tyck till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar