lördag 15 januari 2011

Onödig vargjaktskritik...


"Follow him to the end of the Desert" - a.k.a Linus Arnberg (kolla upp bilden själva på fb, jag tänker inte länka direkt till den nämligen). Hur tänkte han egentligen?! Snacka om kontraproduktivitet... Att publicera bilder av denna art och dessutom bilder på jägares barn är fullkomligt oerhört idiotiskt och snudd på oförlåtligt.

Varför gå till sådana extremer? Vargslakten är ett helvete och totalt felaktig. Den skall kritiseras och demonstreras mot. Den är dessutom ett brott mot svensk och internationell lag vilket gör störande handlingar, skadegörelse och annan förstörande verksamhet fullt legitim. Jägarna skall självklart ha sig en känga eller sju - regeringen skall dock ha ännu flera kängor, men att uppmana till våld och mord är förkastligt, ociviliserat och korkat. Det väcker ju inte direkt till sympati... Att blanda in barn i debatten är så fruktansvärt så jag saknar ord!



Med denna typen av "vänner" behöver vi vargjaktskritiker inga fiender överhuvudtaget. Jag förstår inte vad det skall tjäna till att lägga ut bilder där man iförd rånarluva och tröjor med hatbudskap låtsas ha mördat jägare och triumferar stolt över sitt jaktbyte. Vad gör de människor som driver denna typ av kampanjer till större människor än de som jagar och hatar varg och vargkramare? I mina ögon inte särdeles mycket. Det gjordes en dokumentär om de hemliga nätverk som finns, vilka har som mål att utrota vargen. I denna dokumentär visades en mängd obehagligheter upp, vargfällor, förgiftade åtel, tjuvskytte etc. Nätverken är väl koordinerade och tjuvskjuter massor av varg varje år - men dessa knäppgökar har faktiskt sina bästa vänner i form av de pubertala tomtar som smyger runt i sina rånarluvor och förstör kampen mot vargjakt genom att glorifiera våldshandlingar, vilket jag tycker att "Follow him to end of the desert" gör.

Jag har full förståelse för frustrationen som dessa människor känner, jag känner den själv. Jag har full förståelse för ilskan för jag känner den själv. Jag har viss förståelse för tankarna som leder fram till hatbudskap på tröjor och morbida foton, men det är en sak att tänka och en annan att handla. Nu har inte dessa människor handlat på riktigt utan monterat ett foto, men risken är att det förr eller senare sker på riktigt och då börjar det bli riktigt obehagligt.

Människor på båda sidor måste sansa sig! Alla fullkomligt oresonliga och okunniga varghatare i främst Värmland och Dalarna, men även i Närke, Västergötland, Gästrikland, Hälsingland, Uppland och Sörmland måste skärpa sig. Att vuxna människor är så rädda för ett sagodjur är direkt pinsamt, ty den varg som de pratar om och skräms så mycket av finns bara i sagorna. Den varg som finns i den svenska naturen kommer aldrig gå in och äta upp mormor och lägga sig i hennes säng för att äta upp Rödluvan också.
Det är dock inte enbart dessa lirare som måste sansa sig. Även varghatarhatare som Linus Arnberg måste strama upp det hela och inte publicera bilder på jägares barn på internet, inte uppmana till våld, inte uppmana till hot och hat.


Intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar