måndag 10 januari 2011

Kort inlägg om ordval...

Martin Gelin skriver en ganska bra artikel i AB idag. Jag håller med om honom till stora delar, men jag vänder mig starkt mot ordvalet i rubriken.
Jag tror inte Gelin är ansvarig för denna, men han använder exakt samma ord inne i sin text; "Amerikansk vänster"... Amerikansk vänster är kanske också upprörda över retoriken i den politiska debatten, men den amerikanska vänstern förekommer knappt i den offentliga debatten. Det som Gelin pratar om då han skriver amerikansk vänster verkar vara Demokrater, vilket är oerhört märkligt även om jag vet att man brukar kalla Demokraterna för den amerikanska vänstern.

Demokraterna är visserligen inte lika högervridna som Republikaner och Tea Party-nationalister, men de står fortfarande långt till höger om Moderater och Folkpartister om man skall jämföra med svenska partier. Att då kalla Demokraterna för den amerikanska vänstern känns inte riktigt passande...
Det finns en riktig amerikansk vänster och Demokraterna som parti är i mina ögon inte synonymt med denna (även om det finns enstaka vänsterpolitiker även inom Demokraterna) och jag undrar varför man enbart från medias håll ser USA som en tvåpartistat. Det finns vänsterorganisationer och Gröna partier som inte ges utrymme i media, vare sig nationellt eller internationellt. Tänk vad spännande det vore om media bestämde sig för att bara följa det gröna partiet, och demokraterna. Dvs. totalignorera Republikanerna och alla andra småpartier och oberoende presidentkandidater. Jag undrar hur valresultatet skulle se ut då.

Mitt inlägg skulle kunna sammanfattas så här:

Sluta upp med att i tidningar och annan media använda begrepp som inte är rimliga och relevanta, tänk kritiskt, analysera och resonera er fram till om något är rimligt, sannolikt, relevant, har något nyhetsvärde, är ett demokratiskt framsteg, är ett måste för människor att känna till etc. etc.
Att kalla Demokraterna för den amerikanska vänstern är som att kalla Moderaterna för ett arbetarparti, eller miljöparti, eller Centern för ett mittenparti.

Intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar