söndag 14 mars 2010

Korruptionen i Thailand slår nya rekord...(uppdaterad version)




Det känns lite märkligt att befinna sig i ett land där ett revolutionsförsök pågår... Då jag befinner mig ca 6-7 timmars bilfärd från Bangkok märker man inte av så mycket av de demonstrationer som pågår i huvudstaden. Jag har däremot stött på extra utposterade militärpolis i en ganska löjlig uniform. För att citera filmen Yrrol så var den "lite bögig, men väldigt parant.." :)


Demonstrationerna består alltså av rödklädda människor som befinner sig i Bangkok för att visa sitt stöd för den år 2006, avsatta premiärministern Thaksin Shinawatra. De har under dagen idag överstigit 100 000, och förväntas imorgon kunna överstiga 200 000! Demonstranternas ledning och Shinawatras parti har ställt ett ultimatum riktat till nuvarande regering och parlament att de måste upplösas inom 24 timmar annars... 


Vad detta "annars" är råder det stor undran över. Det troliga är nämligen att meningen fortsätter... "får ni 24 timmar till och efter det 24 timmar till" och efter det 24 timmar till etc... 

De röda har sagt att de är beredda att vänta en dag, en vecka, en månad, ett år. Ingen verkar tro dem riktigt och parlamentet och regeringen är inte beredda att flytta på sig. 

Dessutom ställer jag mig frågande till hur många som egentligen deltar i demonstrationen på ideologiska eller politiska grunder då det nämligen är så att Shinawatras och många av hans fd. partimedlemmar, som numera ingår i partiet Phuea Thai ger 2000 Baht (ca 450 SEK) till varje person som ansluter sig till demonstrationerna. Detta visas upp på en TV-kanal här i Thailand och är tydligen inte något som Shinawatra skäms över. Enligt mig är det sällsynt korkat att dokumentera korruption och mutor, och undergrävande av demokratin. Men när det gäller demokrati så har jag, Shinawatra och merparten av de thailändska politikerna lite olika syn på vad detta är. Man kan också ställa sig högst tveksam till hur stor motivationen och kampviljan egentligen är hos de rödklädda skarorna.

Under mina samtal med Thailändare under dagen har tyvärr inte många positiva ord sagts om Thaksin och hans anhängare, inte därför att mina samtalspartners stödjer nuvarande regering utan för att de inte ser att det skulle kunna bli en bättre situation i landet med Shinawatra som premiärminister och ett nyvalt parlament.

Tyvärr har jag inga bilder av demonstrationerna att tillgå ännu så länge. Jag hoppas att jag ska kunna mottaga något under veckan eller möjligtvis lyckas ta något själv då jag kommer befinna mig i Bangkoks utkanter på torsdag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar