onsdag 17 mars 2010

Bangla Road

Under gårdagen befann jag mig i helvetet... eller så nära man enligt mig kan komma i alla fall. Jag är ingen överdriven moralist, även om jag har ganska fasta principer som jag håller hårt på från och till, men det finns gränser för hur open minded och tolerant man kan vara! Jag har vid ett antal tillfällen under den tiden jag har bott i Thailand varit inne och slagit klackarna i taket på Bangla Road i Patong, en av Thailands mest besökta bargator. Det finns dock annat än barbesöken och alkoholintaget som upprör mig, nämligen den äckliga, hänsynslösa och respektlösa människohandel som pågår här dagligen.
Igår blev det bara för mycket och jag var nästan på väg att ge mig in i handgemäng med två australiensiska idioter i 25-30 årsåldern. Jag hade redan innan jag stötte på dessa korkskallar bevittnat ett antal köp av prostituerade både män, kvinnor, pojkar och flickor och var därför nära kokpunkten då jag gick för att köpa med mig mat hem:



Jag var som sagt redan upprörd då jag kom till matstället och skulle precis till att beställa min mat då de två dingohjärnorna kom in med en sällsynt vacker och söt liten tjej i släptåg. Hon var kanske 18-19 år gammal och bedårande söt. Hon märkte ganska snart att jag tittade mycket på det lilla sällskap där hon ingick och att jag och mina kollegor talade om dem. Detta fick henne att skämmas och hon försökte gömma sig så mycket hon kunde vid restaurangens brickavlämning. De två killarna hon gick med skämdes däremot inte ett dugg för då de såg att vi tittade på dem visade de med tydligt kroppsspråk vad de skulle göra med den lilla tjejen när de kom till hotellrummet. Jag kände hur nävarna knöts samtidigt som orden gnagde i mitt huvud: "Våld löser ingenting, våld löser ingenting, våld löser ingenting...". Istället valde jag att gå fram till tjejen och prata med henne. Jag sa att hon var värd mer än att låta några idioter betala för hennes kropp och att hon var alldeles för vacker för två så fula och fulla slimebollar som de två killarna. Min kollega avledde samtidigt killarnas uppmärksamhet genom att samtala med dem om deras planer. De berättade gladeligen att de skulle ta hem henne och knulla henne båda två, och det var inga problem för de betalade minsann bra...

Jag hörde som tur var inte detta för då vet jag inte om jag hade kunnat hålla mig mer.
Vi kunde dessvärre inte göra så mycket mer då åtminstone australiensarna var fast beslutna om vad de skulle göra när de kom till hotellrummet, utan vi gick därifrån. Min förhoppning är att tjejen gjorde detsamma, men tyvärr skedde nog inte detta... Insikten finns tyvärr inte alltid hos de som försörjer sig på denna människohandel att en människa är värd mer än några Baht. De ser antagligen sig själva som köttstycken och har behandlats som det ifrån unga år. Det är inte ovanligt att familjer uppmuntrar sina döttrar till prostitution då detta är en lukrativ verksamhet som ger familjen mer pengar och möjligheten till en bättre ekonomisk standard. Att sälja en oskuld ger speciellt mycket betalt vilket därför är ännu mera lockande.
Tänk själva att en medelålders svettluktande frustande blekfet äckelgubbe är din första sexuella upplevelse vare sig du är flicka eller pojke, man lär väl knappast ha en normal och sund syn på sex efter det. Frågan är om man någonsin kan ha sex igen där detta betyder något.

Jag mår så dåligt av skiten och är glad att jag ska lämna det imorrn. Detta gör ju dock inte att detta svineri försvinner tyvärr, utan det kommer fortgå vare sig jag är här i Thailand eller hemma i den kalla nord. Tjejerna och killarna som lever och arbetar med prostitutionen kan svårligen finna en väg ut, då det oftast är betydligt många fler som är inblandade i verksamheten än enbart de själva. De är bara verktygen som används för en hel business som är ful, äcklig och människoföraktande och där pengar är värda mer än allting annat.

Det är tydligen så att de arbetande ofta föredrar att gå med västerlänningar då dessa oftast är snällare än t.ex thailändska män är. Västerlänningarna nöjer sig oftast med att bara ha sex, utan extrema våldsinslag etc.
Att komma till ett ställe som Bangla Road är därför ett uppsving i karriären hur fruktansvärt det än må låta!
Jag tänker trots detta aldrig acceptera skiten och att verksamheten förekommer och jag tycker banne mig att man skulle göra det möjligt att åtala människor i enlighet med den svenska sexköpslagen då dessa kommer hem till Sverige igen efter ett besök i sydostasien om det är så att man har köpt sex.

Thailand är dessvärre inte heller det enda landet i regionen där människoliv värderas i pengar och oftast inte är värt särdeles mycket heller.
I Indien gör ligor små barn handikappade genom att hugga av lemmar, bränna bort ögon, skära av tungor etc. så att barnen sedan kan gå ut och tigga pengar vilka ligan tar hand om och i bästa fall betalar barnen i form av mat och husrum/tak över huvudet.
I Kambodja där pedofili inte är olagligt är småpojkar och småflickor vanliga prostitutionsköp och inte helt ovanligt är det att dessa barn fått tänderna utslagna med syftet att de skall kunna utföra bättre oralsex.

Idag gick jag återigen förbi bargatan och blev då tillfrågad av inte mindre än 5 olika tjejer, och 2 killar/shemales/transsexuella om jag inte ville ha en "special massage" eller "blowjob" och blev dessutom erbjuden att köpa både Cannabis och Kokain.
Vad är det som gör att vi västerlänningar då vi tar ett land i beslag för att kunna turista där skapar sådana här ställen och ett dylikt klimat? Varför kan vi inte finna tjusningen med att befinna oss i en annan kultur, och njuta av denna utan istället uppmuntra till ett fullständigt förfall av allt vad moral och etik heter, på ett sätt som vi aldrig skulle tillåta i våra hemländer?

Jag har nämnt det förut och jag påpekar det igen. Hur har vi mage att sitta och debattera RUT-avdrag hemma i Sverige, när det här pågår? Hur har vi mage att konsumera onödiga saker istället för att lägga dessa pengar i en välgörenhetsbössa. Jag tycker att det borde vara obligatoriskt för alla att ta ledigt från jobbet ett par månader och åka och arbeta som volontär någonstans, antingen med humanitär hjälp eller med miljö- och naturprojekt. Det är orimligt att det finns människor som lever hela sitt liv i sin lilla trygga skyddade värld och låtsas som om det inte pågår något som är värre i världen än ett hårt skattetryck, eller höjda priser på mellanmjölk.



Intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar