lördag 3 januari 2009

fritidsresor

Jag känner ett behov av att kommentera en liten sak som jag snappade upp för några dagar sedan, nämligen Fritidsresors "klimatkompensation":
De erbjuder sina kunder eller resenärer den "fina möjligheten" att betala en liten summa för de utsläpps som görs i samband med utlandsresan, vill ni veta vad summan ligger på? Jo det ska jag tala om; fem kronor, 5 SEK, 500 öre!!!! Kom igen, och kom in i matchen!

Till att börja med så kan jag inte förlika mig med tanken på att betala sig ur de misstag man gör, för på miljön biter inte pengar även om det finns vissa människor som tror att pengar är något slags universalmedicin som löser alla problem. Snart börjar man väl behandla AIDS-patienter med pengar. Men om man nu ska betala något för den förstörelse man åsamkar så får man väl för katten ta till en ordentlig summa, fem kronor är ju inte ens piss i nilen, knappt ens piss i alla världshav. Jag tycker faktiskt nästan att det är bättre att strunta i klimatkompensation än att göra narr av och håna hela tanken om en bättre miljö! Visst är det bra att ta initiativ till förbättringar och tanken kanske är god någonstans, men resultatet av dessa eventuellt goda tankar blir ju bara trams.

Säg att en tvåbarnsfamilj som reser till Thailand ändå lägger ut 50-60 000 kronor på sin semester, vad spelar det för roll om det då kostar 1000 eller för all del 2000 kronor till som klimatkompensation? Om alla skulle betala sådana summor eller kanske ännu mer så skulle det vara någon mening med det, dvs. det skulle ge ordentliga bidrag till forskning på området miljövänligare flyg och dessutom skulle det vara kännbart i kassan att göra dessa resor som inte är något vidare sunda så länge vi inte har mer miljövänliga sätt att resa.

Jag älskar själv att resa och ser massor av positiva saker med att resa, så länge turismen inte fullständigt förstör kulturen på destinationen, men jag skulle hemskt gärna vilja se att man gjorde fler och bättre försök med exempelvis Zeppelinare när det gäller flygresor. Det finns ju faktiskt Zeppelinare idag som inte drivs av högexplosiv gas såsom Vätgas, utan istället använder man Helium. Helium är en ädelgas som inte är brandfarlig och som inte heller exploderar, i vissa fall används även varmluft och även eldrivna farkoster som drivs av solceller finns. Problemet med Helium är att det finns begränsad naturlig tillgång på den då en stor del av jordens Helium är bundet till den naturgas som man nu använder som drivmedel. Om man tog sig tid att separera Heliumet ifrån naturgasen så skulle man göra en dubbel vinst för så vitt jag vet så förstörs inte naturgasens drivmedelsfunktion om Heliumet avskiljs ifrån det. Rätta mig gärna om jag har fel.

Titta på denna film förresten.



Naturligtvis blir flygtiden med dessa typer av farkoster något längre, men har vi verkligen så bråttom att vi måste vara på Kanarieöarna på 5 timmar istället för 8? Det handlar nog mest om att vänja sig vid att resande tar något längre tid. Till slut hinner nog även denna teknologi ifatt dagens om man nu har det som mål. Det skulle vara hemskt intressant om kommersiell trafik inte hela tiden väntade på att militär först ska prova och använda alternativa farkoster innan man vågar göra försök själva. Ta initiativ själva! Våga chansa, det kommer löna sig i längden, det kan jag lova.

3 kommentarer:

  1. Åh vad intressant! Så´na flygplan hoppas vi på!

    SvaraRadera
  2. Håller med dig.. fast tycker väl ändå att det är ett steg i rätt riktning! Vet du hur Sunwing kontrar i denna klimatpolitik?? Jag tycker vi kan börja åka häst och vagn igen, va trevligt det vore.. kramen

    SvaraRadera
  3. Nja, jag vet inte alls vad Sunwing har gjort för att kontra. De har ju hela tiden ändå legat i bräschen jämfört med andra flygbolag så man hoppas ju på ett bättre alternativ. Häst och vagn vore fantastiskt bra! MIn mor som kommenterat här innan dig nämnde idag att det finns hästdrivna gräsklippare i Jönköpings kommuns parkförvaltning. Det är en början!

    SvaraRadera