tisdag 30 december 2008

Tidelag

Snackade med en kompis igår på MSN och han gav mig något tänkvärt:

Hur kommer det sig att folk är så upprörda och arga över att tidelag inte är förbjudet i svensk lag, men tycker samtidigt att det är OK att döda mängder av djur i stora industrianläggningar med gaskammare á la Auschwitz? Det är en märklig dubbelmoral som uppvisas. Folk verkar vilja bortse ifrån det faktum att kött på bordet innebär att ett djur har fötts upp enbart med målet att avrättas i en gaskammare. Hur man kan tycka att detta är mer OK än att någon stolle/stolla får för sig att ha någon form av sexuellt samröre med ett djur är för mig en gåta. Jag är själv fylld av dubbelmoral då jag i nödfall äter fisk och skaldjur så jag ska väl egentligen inte uttala mig, men jag ska nog försöka bli ännu flitigare i att undvika detta efter att ha fått denna tanke serverad. Jag är självklart emot tidelag, men jag är lika självklart emot industriell slakt vare sig det handlar om djur eller människor. Det finns dumma människor som hävdar att den svenska djurhållningen är så human och god jämfört med andra länder, men det spelar ju för katten ingen roll! Bergen-Belsen var kanske snäppet bättre än Auschwitz eller Treblinka men det gjorde inte saken bättre i slutändan.

Vi behöver inte äta rött kött och vi mår inte heller bra av det. Tänk om människor i världen kunde förstå detta. Dels så skulle vi kunna få ner en stor del av koldioxidutsläppen som amerikansk boskapsskötsel (och även andra delar av världen men främst nord - och sydamerika) står för och dels så skulle vi kunna låta dessa framavlade djur, som enbart tagits fram med syftet att bli kött, leva färdigt sina liv i fred.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar