onsdag 10 december 2008

EU-parlamentet

"Vakna Sverige!!", som ett känt humorprogram skanderat i SVT den senaste tiden. Jag skriker i detta fall inte vakna av samma orsak, utan med anledning av att det är ett EU-parlamentsval den kommande sommaren. Den 7:e juni närmare bestämt. Det är alltså mindre än ett halvår kvar och hur mycket har partierna börjat jobba med kampanjandet? Jag har åtminstone inte fått några hemskick än, varken via e-mail eller vanlig post. Det är märkligt att det är så litet engagemang ifrån våra riksdagspartier framförallt. De skulle absolut ha råd att kampanja men gör det inte vilket gynnar småpartier som junilistan, sverigedemokraterna, piratpartiet och andra. Jag menar inte att bunta ihop dessa småpartier politiskt för de är absolut inte lika så sätt tro inte att jag menar det. Men jag buntar ihop dem eftersom de inte är representativa för Sverige utan de står för en liten klick av befolkningen men med lågt valdeltagande och engagemang så kan de här partierna bli större än vad de borde bli.

Därför skulle jag vilja uppmana alla etablerade partier att starta upp kampanjarbetet snarast. Jag vill veta vilka frågor som de partier som ligger mig närmast har tänkt sig att slåss för i EU-parlamentet. Vad har partierna för strategier när det gäller de kommande fem åren. 

EU är inte oviktigt även om vi svenskar gärna vill hålla EU borta, så även jag i de allra flesta fall. Men, nu råkar vi vara medlemmar och för mig förefaller det tyvärr inte realistiskt att vi kan gå ur som det ser ut just nu, utan vi måste försöka utnyttja de få demokratiska möjligheter som EU ger och valet till Europaparlamentet är egentligen vår enda sådan förutom våra nationella val där vi med hjälp av våra röstsedlar tillsätter ministrar som senare utgör den andra delen av EU:s lagstiftande organ nämligen europeiska unionens råd (ministerrådet).
Då, som sagt, Europaparlamentet är den enda någorlunda demokratiska delen av EU tycker jag att det är rysligt oansvarigt av de politiska partierna att inte ge väljarna mer tid på sig att bestämma sig för vad de ska rösta på. Ju längre det dröjer desto fler missnöjesröster och soffliggare kommer vi få, var så säkra.

1 kommentar: