torsdag 11 december 2008

Bilindustrin 2

Jaha, så blev det då så i alla fall att staten gick in och stöttar Volvo och SAAB, förlåt, jag menar Ford och General Motors. 28 miljarder kronor skjuter de in. Jag antar att inget mer går att göra för att stoppa denna insats men det ska nu bli spännande att se om de faktiskt använder pengarna till vad de är avsedda att användas till nämligen en snabb omställning till grön teknologi. Men det är fortfarande samma inkompetens som leder dessa företag. Samma inkompetens som har lett företagens väg mot undergång under 30 år. Redan på 1970-talet fanns det prototyper på miljövänliga fordon men alltför lite ansträngningar har gjorts av branschens ledare sedan dess vilket har lett till företagens nuvarande situation. Har de själva insikt om det här, och kommer de klara av att leda företagen in på rätt väg? Jag är tveksam. Jag tror tyvärr att dessa 28 miljarder, som kunde ha använts till att starta nya verksamheter och statligt styrda projekt för att ställa om till ett grönt samhälle, kommer att vara bortkastade. Skattebetalarna får ta smällen av marknadens oförmåga att anpassa sig och reglera sig själv.
 
Trots den nuvarande finanskrisen finns det stackare som sitter och säger, och säkert också tror på det själva, att marknaden klarar av att reglera sig själv och att det var för mycket restriktioner på den amerikanska finansmarknaden som orsakade finanskrisen. Jag kan inte förstå hur de tänker. Marknaden har inte statens förmåga att ställa om snabbt, eftersom man rättar sig efter kundernas efterfrågan och knappt det. Man försöker framförallt tjäna pengar på en produkt så länge det är möjligt. Staten däremot kan snabbt ta ett beslut om att en produktion ska upphöra, och ställa om till en annan. Om staten hade gått in som ägare till Volvo och SAAB så kunde man tvinga företagen att ställa om imorgon redan till grön teknologi, men nu kommer det dröja ytterligare många år innan bilindustrin förstår att det är gröna bilar som folk vill ha. SUCK säger jag bara. Jag har tyvärr ingenting positivt att säga om detta för jag vet inte ens om statens pengar kommer leda till att de redan avskedade kommer återfå sina jobb. Jag drömmer om en ny regering och ett ny politik i detta land!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar