söndag 12 december 2010

Ytterligare ett misslyckande!!!

Att hävda att Cancún har varit ett steg i rätt riktning är i mina ögon allt annat än sanning. Det är verkligen att föra människor bakom ljuset. Visst har vissa länder tagit en del av sitt ansvar, men det hade de redan gjort sedan länge. Det är nämligen de som skrivit under Kyoto-protokollet som fortsätter att ta sitt ansvar medan världens skurkstat och klimatets fiende nummer ett och två, USA och Kina fortsätter sin förintelse och sitt förakt för människor, djur och natur.

Det avtal som nu skrevs i Cancún "manar" till än det ena och än det andra. Det finns dock inte något juridiskt bindande i avtalet och de utsläppsminskningar som manas till är fullkomligt otillräckliga för att uppnå målet om en maximal global temperaturökning på 1,5-2 grader.
Jag skulle vilja se att alla världens länder manade USA till att ta sitt ansvar som den absolut största klimatboven. Att alla länder i världen gjorde gemensam sak mot faran från väster. Det är ett skämt hur undfallande man är mot denna ondskans makt. USA är visserligen ett relativt fritt land i många hänseenden, men att kalla nationen en demokrati är ett skämt. Detta land som ligger på topp-5 över vilka länder som avrättar flest människor varje år...

Just nu skriver jag i ilska och frustration så en del av mina ord kan tyckas vara överdrivna, men jag kan inte spara på krutet i detta inlägg. Jag känner en sådan besvikelse över att det sitter så många män(niskor) på ledande positioner utan insikt och förståelse för vad de håller på med. Män(niskor) utan empati, utan solidaritetskänsla och utan visioner. Jag skulle önska att det fanns en ynka amerikansk diplomat och politiker som vågade sätta sitt politiska liv på spel genom att sätta sin underskrift på en internationell överenskommelse. En politiker eller diplomat som vågade gå emot oljeindustrin och vapenindustrin. En politiker eller diplomat som vågade tro på fred och som ens ville uppnå fred och samförstånd. En politiker eller diplomat som inte tänkte på ekonomi i första hand och de varelser som finns på planeten Tellus överlevnad i sista hand.

Vi får inte heller glömma bort Kina som leder listan över klimatbovar. Kina räknas i nuläget som u-land och bär därmed inte samma ansvar som i-länderna när det gäller klimatutsläpp vilket jag tycker är BS! Kina har världens snabbast expanderande ekonomi och har mer än väl råd att ta sitt ansvar. Ingen kan bortse från det faktum att nationen står för mest växthusgasutsläpp i världen! De tidigare u-länder som tar sig ur fattigdom kan inte tillåta sig själva att göra detta på exakt samma sätt som västvärldens länder har gjort! De måste inse att deras väg ur fattigdom MÅSTE bygga på alternativa lösningar och på långsiktig hållbarhet. Man kan inte bygga upp nya bilberoende samhällen och koleldade kraftverk i mängder!

Någon måste våga slå näven i bordet på de här farserna som kallas klimatkonferenser! Bolivia försökte göra det i Cancún men misslyckades dessvärre med att få med sig fler länder.

Slutligen mår jag fysiskt illa då miljöminister Carlgren hävdar att han är nöjd. Han är till råga på allt nöjd trots att han konstaterar att de utsläppsminskningar som manas till i avtalet är fullkomligt otillräckliga.

Jag är på väg att tappa hoppet fullständigt skall jag erkänna... :(

Läs gärna:
Svensson
Ekobloggen


Intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar