fredag 17 december 2010

Jisses vad glad jag är!

Tack Herr Fridolin från Vittsjö och alla nära och kära till Gustav som uppenbarligen valt att ställa sig bakom honom i hans kandidatur till manligt språkrör för Mp i vår!
Det har nog inte varit helt självklart att ta detta steg men jag och de allra flesta Mp-medlemmar är överlyckliga!
Jag hoppas att några fler herrar kandiderar så att det finns valmöjligheter för kongressen, men jag har samtidigt svårt att se att någon annan än Fridolin kommer att ta hem omröstningen.

Svårare är det då på den kvinnliga fronten. Mikaela Valtersson har ju varit "näst på tur" i ett antal år, men saknar kanske egenskaper som kompletterar Gustav, för det är nog dessvärre så man får lov att tänka. Gustav Fridolin är alltför självklar. I mina ögon vore Åsa Romson ett betydligt vassare kvinnligt språkrör och skapa en oslagbar duo med Gustav. De är båda oerhört kunniga och har olika profilering. Gustav har ju mer inriktat sig på sociala frågor, arbetsmarknad, integration, medan Åsa profilerat sig hårdare på miljö-, jordbruk- och EU-området vilket behövs i dessa tider och det är trots allt Mp:s traditionella paradfrågor.
Jag tror just miljöprofileringen är det som framförallt saknas för Mikaela. Hon är nämligen mycket kompetent och kunnig på många områden (liksom miljöområdet) men hennes profilering är alltför lik Gustavs och dessutom i mina ögon lite för tydligt till höger.

Nog om detta. Jag är i alla fall glad att vara del av ett parti med framtidstro. Ett parti som har ett växande medlemsantal till skillnad från ALLA andra riksdagspartier (SD möjligen undantaget, det vet jag ej). Miljöpartiet är den framtida motparten till moderaternas eviga tjat om tillväxt och nedmontering av den sociala välfärden. Vi är det parti som tror på lösningar och som också har en hel del svar på hur problemen med en växande världspopulation och miljöförstöring kan lösas. Vi är ett parti för alla, lång som kort, gammal som ung, mörk som ljus, tjock som smal, kvinna som man, hetero-, bi-, trans-, eller homosexuell, invandrad eller infödd, hörselskadad eller synskadad. Det finns utrymme för alla i Miljöpartiet de Gröna! Jag hoppas att vi fortsätter att växa, men att vi samtidigt fortsätter hålla fast vid de saker som skiljer oss från andra; Nämligen våra stadgar som hindrar människor från att bli livstidspolitiker, vår öppenhet, den öppna och tillåtande dialogen inom partiet, möjligheterna till att få vara med och påverka genom medlemsomröstningar och nämnuppdrag på kommunal- eller landstingsnivå och slutligen grunden med den gröna politiken och våra tre solidaritetet som inte har någon placering varken till höger eller vänster på den traditionella skalan utan enbart är just GRÖN.

Intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar