fredag 15 januari 2010

Haitis katastrofläge

Det uppges ifrån olika håll att antalet döda på Haiti kan vara så många som 100 000 eller fler! Det betyder att detta är den värsta naturkatastrof som inträffat sedan Tsunamin i Indiska Oceanen 2004. Detta trots att jordskalvet "bara" mätte 7,0 på Richterskalan.
Jag har själv befunnit mig i ett skalv som noterades vara 6,4 på samma skala, vilket visserligen är avsevärt mycket svagare men fortfarande ett mycket kraftigt skalv. Detta upplevdes dock i Grekland, ett land som trots allt tillhör de något mer utvecklade och rikare länderna. Vi ser nu skillnaderna mellan fattiga och rika spelas upp framför våra ögon, och vi har varit med om det förr. Vilka var det som drabbades värst av orkanen Katrina? Jo de fattiga i New Orleans med omnejd. Vilka drabbades värst av Tsunamin? Turisterna? Nej verkligen inte, även om det naturligtvis också var hemskt att så många dog av de västerlänningar som var på besök i sydostasien, men dödssiffrorna i exempelvis Indonesien var kusliga att läsa då. Om det jordskalv som nu drabbade Haiti hade drabbat Silicon Valley i Kalifornien tror forskare att maximalt något dussintal människor hade dött och minimala skador på byggnader hade varit resultatet. Dvs. helt andra scener hade utspelat sig jämfört med de vi nu tar del av ifrån USA:s ögrannar på Haiti.
Hillary Clinton avbröt nyligen sitt besök till Nya Zeeland och Papua Nya Guinea för att resa hem och ta tag i vad USA kan göra för att hjälpa de nödställda i öriket. Jag tycker att USA ska ges cred för att de tar sitt ansvar som rikaste grannland att säkerställa möjligheten för hjälp att flygas in till Haiti. 2000 soldater är numera på plats för att slussa in hjälpsändningar till de behövande. Men USA har sagt att 8000 soldater skall skickas till Haiti, då undrar jag var de andra 6000 är. Ska de utbildas först eller vad?! Soldater är ju dessutom inte det enda som behövs utan läkare, grävmaskinister och andra byggnadsarbetare (för att få fram människor ur rasmassorna på säkrast möjliga vis).

Hjälpen behövs NU NU NU, inte efter överläggningar av politiker, departement och utskott.
Detta är ett av de lägen där ministerstyre nästan är att föredra. Biståndsminister Carlsson har jag faktiskt missat helt i nyhetsrapporteringen. Jag kanske har varit ouppmärksam men jag har inte sett henne uttala sig på något sätt om hur Sverige har tänkt sig att hjälpa Haiti. Det man kan finna är via regeringens hemsida där man kan läsa om hur hjälpinsatserna ifrån Sverige kommer se ut som det ser ut just nu.
20 passagerare och 60 ton förnödenheter kommer att flygas i förstaläget och ytterligare ett flyg med det som behövs är planerat. Jag är kanske naiv men är det verkligen allt som Sverige tycker sig kunna avvara?! Det finns en mängd information om vilka pengasummor Sverige är beredda att lägga på humanitär hjälp, men vad dessa summor innebär i faktisk hjälp är svårare att veta.
Borde man inte genast skicka tre-fyra plan med bara sjuksköterskor och läkare? Jag förstår att man från regeringen först vill samordna så att inte alla länder sänder samma saker till Haiti, men varför finns inte en överenskommelse sedan tidigare om vilka länder som sänder vad? Tänk vad många timmar som skulle kunna sparas om man visste att Storbrittanien skickar vattenpumpar, Frankrike skickar reningsverk, Sverige skickar sjuksköterskor och Iran skickar läkare (detta är bara ett exempel). Lär vi oss aldrig någonting av historien?

Jag har en inflammation i mitt knä, men det kan fanimej vänta om det är så. Det finns garanterat andra som går till läkaren med både halsont och vanlig huvudvärk som skulle kunna stanna hemma eller bara gå till närmsta apotek istället. Jag vill uppmana alla svenskar att låta bli att gå till vårdcentraler med tramsåkommor den närmsta tiden och uppmana all sjukvårdspersonal att anmäla sig som volontärer att åka till Haiti. Ni behövs, och ni kan göra nytta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar