torsdag 13 maj 2010

Tragiskt men sant

Jag är och har varit under några års tid betalande medlem i miljöpartiet de gröna. Jag kommer fortsätta vara så och min röst i riksdagsvalet är något Mp kan räkna med. Däremot kommer jag pinsamt nog inte rösta på mitt eget parti i kommunal- och landstingsvalen. Detta eftersom mitt parti valt att inte ens förhandla med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet! ....

De senaste 4 åren har Mp i Örebro samarbetat med de borgerliga partierna vilket är fullkomligt obegripligt med tanke på att denna konstellation av naturliga skäl innehåller både moderater och kristdemokrater, de två partier som står allra allra längst ifrån Miljöpartiet på alla punkter. Vare sig det är så att partiet på demokratisk väg fattat detta beslut eller ej så anser jag att det är ett svek emot väljarna. Väljarna som inte är insatta i Mp:s arbete på lokal nivå räknar med att en röst på Mp är en röst på ett grönt parti som står upp för ekologin, för naturen för alla jordens människor och framtida generationer. Väljarna räknar absolut inte med att deras röst läggs på ett parti som är beredda att förhandla med homofober, ultrakapitalister, konsumtionshetsare och antifeminister.

Min röst i de lokala valen kommer således att hamna på helt andra håll än på mitt eget parti. Detta med anledning av att jag tror på demokrati. Jag tror på att man ska företräda väljarna, inte på att man ska föra väljare bakom ljuset och att politiska partier ska vara hemliga grupper där medlemmarna i styrelserna har sin egen agenda och slåss för sina egna privata åsikter.
Jag är mycket intresserad av hur i hela fridens namn MP Örebro kan berättiga sitt vägval och hur de kan tycka att det är rimligt att samarbeta med partier som inte anser att homosexuella människor är friska, som inte anser att människan är en ekologisk varelse levande i ett komplicerat nät av ekologiska system utan snarare att vi lever i något slags ekonomisk verklighet där allting kan värderas i pengar och där alla problem dessutom kan lösas med hjälp av pengar etc. etc.

Jag ska inte spy så mycket mer galla över detta nu, men jag tycker som sagt att det är skamligt att man inte ens har försökt förhandla med (s) och (v), eller funderat över möjligheten att man utnyttjar möjligheten att vara vågmästare!

Läs gärna:
Kent Persson - Moderat i Örebro

Intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar