måndag 10 maj 2010

Statsministerdebatt

OK för att kvällstidningarnas "opinionsmätningar" på nätet ofta visar ett väl högervridet resultat men idag måste jag, efter att ha tittat på Agendas debatt mellan statsministerkandidaterna Mona Sahlin och fredrik reinfeldt, säga att det måste vara någon form av fuffel och båg i systemet. Startar reinfeldt på 50 %-enheter?! Mona Sahlin har inte det största förtroendet bland väljarna och jag kan också förstå att reinfeldt inger förtroende med sin lugna röst och de bruna ögonen som ser så snälla ut... traditionellt sett så har ju också den sittande statsministern i Sverige väljarnas förtroende allt som oftast. Men...



I kvällens debatt tycker jag ändå att Sahlin sopade banan med reinfeldt. Inte så mycket för att jag tycker att hon var en fantastisk debattör egentligen, det tycker jag inte heller att reinfeldt var, utan för att hon lyckades trycka på precis rätt knappar hos reinfeldt. Hon fick honom upprörd, inte för att hon ljög, utan för att hon faktiskt talade om sanningen bakom reinfeldts politik vilket uppenbarligen gjorde statsministern nervös och irriterad.
Visst kan man tycka att det är löjligt att "vinna" en debatt på att angripa den andres politik, men samtidigt är ju en oppositionsledares uppgift (framförallt så här långt innan valet) att kritisera den sittande regeringen för att de inte gör tillräckligt. Dessutom tyckte jag att Sahlin hade imponerande svar på tal de allra flesta gånger som reinfeldt angrep och höll sig dessutom betydligt oftare till frågeställningarna än vad reinfeldt gjorde.
Likadant var faktiskt fallet med Tomas Östros i debatten med Anders Borg förra veckan.
Båda Moderat-företrädarna Borg och reinfeldt fastnar i vinkelvolten då de försöker mata in ett budskap om att de rödgröna suger men lyckas allt som oftast ta sig rysligt långt ifrån den frågeställning de fått som uppgift att besvara.
Det är visserligen en konst och visar stor skicklighet i ordbajsande att lyckas fly från ämnet så pass obemärkt som ofta är fallet, men det är samtidigt något som jag tycker att debattledarna borde vara mycket mera observanta på och tvinga tillbaka debattörerna till saken då utsvävningarna från ämnet blir för stora.
Jag tycker att det var rätt komiskt också att höra reinfeldt försvara alliansens oenighet i vissa frågor med att de trots allt är 4 olika partier, och Sahlins svar om att de rödgröna ju inte tillåts vara olika partier utan anses vara tvungna att tycka likadant i alla frågor.

En liten hälsning till de som väntar angående slaveri-inlägget så börjar jag snart ge upp hoppet om att komma först... Jag har nämligen inte haft tid att ta tag i researchen riktigt...  Hoppas komma igång snart dock! Sorry ;)

Intressant

1 kommentar:

  1. Hej! Jag har startat en lite annorlunda stilblogg. Det vore kul om du kikade in.

    Ha det gött!

    SvaraRadera