torsdag 20 maj 2010

Seriöst!!!!

Ibland undrar jag nästan om det finns någon anledning att brinna och kämpa för mänskliga rättigheter, jämställdhet, fred, frihet och ifall alla människor verkligen har något existensberättigande...

Självklart är svaret - JA - alla människor har ett existensberättigande, men däremot måste en del individer eller gruppers handlande ifrågsättas å det grövsta.



Just nu förfasas jag över två läger i en fråga som egentligen inte borde vara en fråga, en fråga som inte borde uppröra känslor åt något håll, en totalt ointressant bagatell helt enkelt.
Det gäller muhammedkarikatyrer, teckningar, filmer etc.

Först och främst vill jag ställa frågan vad alla provokatörer vill uppnå? Då menar jag inte bara idioter, knäppgökar, pseudokonstnärer och klåpare som Lars Vilks, Knud Vestergaard eller tidningen Jyllandsposten utan självklart också alla provokatörer och kriminella som finns på den andra sidan i form av flaggbrännare, föreläsningsåhörare eller brandbombskastare.

Svaret är så vitt jag kan se, att båda sidor är ute efter exakt samma sak. De har exakt samma mål, nämligen att slåss, att bråka, att provocera och detta för att fly bort från sina egna problem och liv.

Det finns ingen rimlig anledning att starta en diskussion om i vilken grad man får eller skall kränka eller göra narr av muslimer och profeten Muhammed. Det finns inte heller någon anledning att diskutera vilken rimlighet det finns i att bli kränkt av skämt eller provokationer rörande profeten Muhammed. Inget av det är intressant!
Vad som är intressant är dock varför Lars Vilks som är en ganska misslyckad och talanglös konstnär ges enormt mediautrymme för att föra sin privata så kallade yttrandefrihetskamp men egentligen bara är ren reklam eller antireklam för honom själv som konstnär. Det är också intressant varför det bränns flaggor i Pakistan pga. Lars Vilks tokigheter!

Det är oerhört provocerande och ledsamt att jag och alla andra vettigt funtade svenska medborgare, enbart för att vi råkar vara födda, uppvuxna eller bosatta i samma land som Lars Vilks, förknippas med konstnärens högst privata och egna islamofobi, grundad på rädsla och okunskap!
Fördomar, generaliseringar och idiotiska provokationer är inte välkomna eller uppskattade av mig var helst de förekommer!
Jag kan knappast sägas tillhöra någon grupp av nationalister, och är långt ifrån någon über-stolt svensk - Tvärtom tycker jag att det ofta även kan finnas anledningar till att skämmas, men visst kan det stundtals finnas skäl till att vara stolt över sitt ursprung och/eller boplats. Nationalstater är dock för mig relativt ointressant.
Men, jag är trots allt svensk medborgare och vägrar förknippas med värderingar och handlingar som jag inte står bakom eller håller med om, enbart pga. min nationstillhörighet!

Att människor, som tar provokationer och kränkningar av en religion personligt, blir upprörda har jag respekt och förståelse för och jag förstår inte riktigt vad det är för mening med, och vad det är som man försöker uppnå från de aktuella konstnärernas håll genom, att bedriva privata anti-muslimska kampanjer och enbart rikta in sig på att förnedra och kränka en religion och dess utövare. Men samtidigt måste jag hålla med Ulrika Knutsson, om att det är lagar och samhälleliga värderingar som sätter stopp, och också ska fortsätta sätta stopp, för provokationer och konst - inte några töntar till flaggbrännare i Sydasien eller andra fanatiskt religiösa, vare sig dessa är Kristna, Zoroastrier, Buddhister, Hinduer, Muslimer eller Judar!

Intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar