Men SAAB däremot fick aldrig ens chansen av ägarna på General Motors att försöka vända utvecklingen. Jag kan dock se mycket positivt i det här och för en gångs skull hålla med Maud Olofsson. Traktens kunskap skall icke gå förlorad. Det gäller att använda sig av den kunskap som finns inom den svenska fordonsindustrin. Nu har man chansen återigen att bygga upp ett företag som kan tillverka miljövänliga fordon. Kunskapen och arbetskraften finns tillgänglig, det är bara att hugga den. Forskningspengarna finns tillgängliga i form av 14 statliga miljarder. Det betyder att de bilar som detta företag skulle skapa inte blir en krona dyrare än dagens bensin- och dieselmonster.
Visst är det beklagligt att SAAB går i graven, men man måste se möjligheterna med det hela för de är MÅNGA och STORA!
Grattis Trollhättan till nya möjligheter och förhoppningsvis en ny blomstrande fordonstillverkning!
Frågan är då bara vem som ska starta det företaget som ska våga göra miljövänliga bilar som säljs till ett rimligt pris?
Jo, självklart bör staten starta upp företaget. Om det går bra kan man visst sälja det, men för att det hela ska komma igång tror jag att staten är den perfekta ägaren och företagsdrivaren eftersom staten kan ta risker som en vanlig bolagsstyrelse aldrig skulle godkänna. Man behöver inte dras med ett vinstkrav under de första åren utan kan utveckla industrin i lugn och ro och låta det hela få ta den tid det tar att få ut nya produkter på marknaden som folk ska vilja ha. Sverige kan bli ett föregångarland, och SAAB kan bli ett föregångarföretag. Finns viljan?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar