torsdag 21 april 2011

Avregleringens ruskiga effekter och Uffes humor!

Kvällens Uppdrag Granskning var ett av de bästa på mycket länge.

Programmet tog upp avregleringen av den svenska tågtrafiken och järnvägsnätet. Jag förstår inte hur man, efter att ha sett vilka effekter avregleringarna har fått (vilka inkluderar dödsfall), kan stå fast vid åsikten att "marknadsinträde och konkurrensutsättning alltid leder till högre kvalité och bättre resultat". Man måste kunna se att järnvägsnätet och tågtrafiken INTE mår bra av konkurrens, bolagisering, upphandling av entreprenadstjänster etc. Inte heller mår resenärerna bra av det!

Under de senaste 8-10 åren har tågåkandet ökat enormt. Efterfrågan är stor, viljan att resa så miljövänligt som möjligt är stor. Människor ser fördelarna med tågresande då man under resan kan arbeta, koppla av, lyssna på musik, se på film, sova och många andra saker som man inte kan göra då man kör bil. Man vet att man gör miljön en stor tjänst genom att ta tåget istället för bilen eller flyget och samhället borde rimligtvis göra allt för att möta denna efterfrågan. Regering och riksdag har ett samhällsansvar att erbjuda resor till rimliga priser, erbjuda tåg som går och kommer fram i tid samt erbjuda resor med bekvämlighet (dvs. inte tåg som står stilla i 6-11 timmar ute i obygden utan evakuering). I Fredrik Reinfeldts, Anders Borgs, Carin Elmsäter-Svärds, Åsa Torstenssons, Ulrica Messings, Björn Rosengrens, Bosse Ringholms, Göran Perssons, Ingvar Carlssons, Kjell-Olof Feldts, Olof Palmes, Erik Åsbrinks, Ann Wibbles, Carl Bildts, Mats Odells, Ines Uusmanns och Georg Anderssons Sverige (jag kanske har glömt någon ansvarig minister och då ber jag om ursäkt) så har dock inte samhället något som helst ansvar för tågresandet och järnvägen. De har tydligen endast ansvaret att utvinna pengar ur sin befolkning vilken vill vara miljövänligare - SJ ABs enda mål och krav från regeringen är nämligen att gå med vinst, punkt slut.

Man har inte riktigt förstått hur marknaden fungerar om man på allvar tror att marknadsaktörer skall ta ett samhällsansvar i första hand eller att denna ansvarskänsla åtminstone skall vara likställd med viljan att göra vinst på sin verksamhet.

Att avregleringarna och det eftersatta underhållet av järnvägen faktiskt orsakat dödsolyckor är fullkomligt horribelt och än mer horribelt är det att ansvariga chefer och tjänstemän enbart skyller på varandra och gör allt för att inte ta det ansvar som kan utkrävas av dem.

SJ AB måste bli Statens Järnvägar igen, Trafikverket måste lämna tillbaka ansvaret för järnvägen till Statens Järnvägar, Jernhus AB måste återlämna ansvaret för stationsbyggnader till Statens Järnvägar, Green Cargo måste återlämna ansvaret för godstrafik till Statens Järnvägar.
SJ gick med förlust för 25-30 år sedan vilket var en stor anledning till avregleringslängtan i kombination med en rejäl högersväng av Socialdemokratin i linje med dåtidens anda med Thatcher vid makten i Storbritannien och Reagan vid makten i USA, men idag ser efterfrågan helt annorlunda ut och SJ AB gör dundervinster varje år. Det skulle inte alls vara en förlustaffär idag för staten att driva tågtrafik och dessutom ansvara för järnvägsunderhåll och se till att det samhällsansvar som tågtrafiken utgör återigen fungerar och erbjuder resor till rimliga priser med rimlig tidspassning. Dessutom är tåg det mest klimat- och miljövänliga alternativet vi har för långtransport om man bortser från häst och vagn som kanske inte idag är något rimligt alternativ...

Jag vill slutligen ge creds till Ulf Adelsohn som trots sitt blåa hjärta direkt hånade HM "the untouchable" fredrik reinfeldt. Jag undrar hur länge till Uffes fru får sitta kvar som Kulturminister :) Jag trodde aldrig att detta skulle skrivas eller sägas av mig, men jag älskade Ulf lite lite granna ikväll! Ha ha ha...

Intressant

5 kommentarer:

  1. Kul att du är tillbaka. Gillade faktiskt också Adelson när han sa vad han tyckte. En föredetta Moderatledare som dissar avregleringar är svårt för dom att bortförklara. Det har gått för långt nu, i STHLM har man kört runt med tunnelbanevagnar som var på väg att gå av på mitten i rusningstrafiken, packade med folk. Världens mest effektiva tunnelbane-entrepenör kör visst här hos oss påstås det. Jag har mina tvivel.

    SvaraRadera
  2. Kul att du uppmärksammade min comeback :) Jag har haft alldeles för mycket att stå i med jobb och omval och annat smått och gott. Förhoppningsvis kommer det några fler inlägg den närmsta tiden :)
    Ja herr Adelsohn lyckades verkligen platta till nuvarande och tidigare regeringar rejält vilket jag tyckte var mycket underhållande och bra. Tyvärr verkar inte makthavarna vilja ta åt sig av det som kunniga personer försöker tala om för dem med tanke på att t.ex. Anders Borg tycker att det har investerats för mycket pengar i järnvägen snarare än för lite...

    SvaraRadera
  3. De viktigaste avsikterna döljs ofta bakom harmlösa motiv.
    De rika vill äga allt. SJ är statligt och ska alltså privatiseras.
    Två saker ska föregå detta: 1. Det ska tydligt framgå att staten inte kan sköta ett företag. 2. Företaget ska visa att det finns lönsamhet i framtiden.
    Genom att tillsätta odugliga kompisar på viktiga befattningar och ge dem hutlöst höga löner gör man gfolk så förbannade på staten att den går lättare att privatisera.
    Varför skulle en högerregering vilja göra SJ till ett bra bolag? Regeringen måste vara mycket irriterad på Adelsson som hävdar att SJ bör fortsätta vara samhällsägt.

    SvaraRadera
  4. Efter att SJ har förstatligats så tycker jag att Telia ska förstatligas för nog är det av samhällsintresse att telefonkommunikationen hålls uppe.
    Därefter tycker jag att ICA, Coop, Axfood och Bergendahls ska förstatligas för nog är det av samhällsintresse att livsmedelsförsörjningen hålls uppe.
    Därefter tycker jag att Scania, Saab och Volvo ska förstatligas för nog är det av samhällsintresse att bilproduktionen hålls uppe.
    För att ringa med Yogurtmuggar, äta kålsoppa och köra Lada är det bästa jag vet!!

    SvaraRadera
  5. Har ju glömt att svara på denna kommentar: Jag tycker inte att man skall hålla på och konfiskera företag till höger och vänster, men det är ju uppenbart att en aktör på järnvägsområdet med samordning och som också står för både tågreparationer, konstruktioner, drift, underhåll etc. skulle vara bättre för samhällsnyttan än nuvarande situation där det inte finns någon som helst kommunikation mellan bolag; där flera olika bolag sköter tågen, ett annat bolag sköter spåren, ett annat sköter om tågreparationer, ett annat har hand om biljettförsäljningen, ytterligare ett har hand om stationsbyggnaderna. Man måste kunna ha argument för varför man skall avreglera och privatisera. Man kan inte bara göra det "för att". Det har inget egenvärde att sälja ut allmän egendom. Och det är dessutom stöld att göra det utan att tillfråga ägarna, nämligen svenska folket.

    När det gäller resten av det du skrivit så förstår jag faktiskt inte problemet med att alla skulle köra likadana små billiga elbilar skall jag erkänna. Det är bara transportmedel. Jag tycker att det hade varit fantastiskt klokt av staten att rädda SAAB genom att köpa upp företaget och se till att tillverka billiga elbilar som alla hade råd med. Det hade varit något att stoltsera med och om man pratar konkurrens så hade Sverige tagit ledningen i världen rejält om man hade varit lite visionär, men alltför stora ideologiska issues från det nyliberala hållet hindrade denna fantastiska möjlighet. Jag ser som sagt ingen poäng med att konfiskera företag och det är allt annat än önskvärt.
    Samtidigt ser jag ingen poäng med att företag växer så mycket att deras makt blir jämförbar eller i vissa fall till och med större än staters. Än värre blir det när företagen blir multinationella och inte längre lyder under några regler och lagar. Företagens positiva effekter på samhället har då för längesedan upphört.
    Småföretagande och entrepenörsskap är något som alltid skall uppmuntras och belönas, men det orimliga växandet är allt annat än produktivt och samhällsekonomiskt lyckat.

    Kålsoppa... jag vet inte om det är värt att kommentera ;)

    Visst vore det kanske tråkigare att inte kunna byta mobil varje halvår, att inte kunna slita och slänga allting hur som helst efter egen vilja, men vi måste acceptera att låsningen vid marknadsekonomin är det sämsta som hänt oss i det långa loppet. Det började bra och tillväxt samt marknadsekonomi har absolut fått många människor ur fattigdom och misär, men numera så förstör det vår jord i en rasande takt och vi måste få stopp på det på något sätt (åtminstone i vår del av världen till att börja med, och på längre sikt i hela världen)!

    SvaraRadera