måndag 21 december 2009

Avatar - SPOILER ALERT!!!

Jag skriver på en reklamfri blogg efter eget val eftersom jag inte tycker att det överensstämmer med mina värderingar att göra reklam, vare sig det är reklam för saker som jag tycker är bra eller reklam för saker som jag är fullkomligt likgiltig inför.
Jag tänker dock göra ett undantag genom att rekommendera alla att se filmen Avatar. Jag hade förväntat mig det gamla vanliga när det gäller amerikansk sci-fi - dvs. att USA räddar allt och alla, men blev mäkta förvånad över djupet i denna sci-fihistoria.
Visst kan man finna klichéer i filmen och likheter med gammal västernfilm där Na'vi skulle vara indianerna.


Exempelvis så skrev DN:s recensent att man ska låta bli att ta med hjärnan då man ser Avatar, men att filmen är ett vackert skådespel.
Jag håller inte med om detta - Jag tycker att filmen är mer än så och jag tycker att den är oväntat nytänkande;
exempelvis då det gäller hjälten vilken råkar vara en funktionshindrad man (visserligen amerikan men ändå), eller då det gäller skurkarna. Man slås av att man faktiskt sitter och hejar på människans motståndare i filmen. Man hoppas att människorna ska förlora och antingen lära sig att samexistera eller återvända dit de kom ifrån, som visar sig vara en döende värld (precis som den värld vi lever i, i verkligheten). Jag kan faktiskt inte komma på några andra filmer där man så uppenbart hoppas att människorna ska bekämpas och besegras. Visst finns det många andra tänkvärda filmer men oftast är det bara människor mot människor då, eller som i Wall-E där mänskligheten förslappats men med hjälp av en söt liten robot vaknar upp och inser sitt misstag, men enligt mig tar Avatar ytterligare ett steg mot att demonisera den onda eller korkade sidan hos människan, och mana till uppvaknande.

Hela filmen Avatar är en känga till dels USA:s krigsiver och hets, och dels till den "moderna" människans uppenbara oförmåga eller ovilja att samexistera, och harmonisera med naturen och djuren omkring oss. Och ovilja att inse att vi bara är som vandringsgräshoppor som förstör och förbrukar allt i vår väg för att sedan dra vidare.

Ju fler människor som inser idiotin i att kriga och förbruka och det fina och nyttiga med att leva som en del av naturen och kretsloppet i harmoni med varandra och med djuren, desto bättre.

Jag har svårt att se att en styrelseledamot i exempelvis De Beers (det största diamantföretaget i världen), som faktiskt är indirekt ansvariga för mycket värre saker än skurkarna i filmen Avatar, sitter och ser filmen och hejar på de elaka företagsmänniskorna. Nej, de sitter säkerligen med sina barn och barnbarn och hejar på Na'vi precis som alla andra.

De borde efteråt tänka efter en gång extra och fundera över likheten mellan vad de själva håller på med eller åtminstone höll på med (blodsdiamanterna sägs numera utgöra en mycket liten del av diamanthandel men fortfarande går endast 10% av vinsterna tillbaka till ursprungsländerna i Afrika), dvs vad deras törst och hunger efter några extra dollar kostar människor, natur och djur i de områden där de utvinner sitt råmaterial, och vad filmens skurkar sysslar med.

Det finns många andra, främst stora multinationella, företag man kan dra upp som exempel. Men jag tror tyvärr inte självinsikten, självrannsakan och analysförmågan är tillräckligt stor hos dessa för att de ska dra dessa paralleller.

Jag rekommenderar i alla fall de som läser min blogg att se filmen Avatar och skapa sin egen uppfattning.
Och om inte annat bara njuta av en väldigt vacker film.

Tack för idag//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar