tisdag 13 januari 2009

Jag lider

Jag har inte skrivit något på den senaste veckan då jag har varit bortrest och ockuperad av annat. Nu är jag igång igen i alla fall.

Jag har nyligen börjat läsa en blog tillhörande en tjej som bor i Gaza City. Hon skriver dagligen blog inifrån kriget. Och genom hennes inlägg så kan man få en korrekt bild av vad som faktiskt händer och hur det upplevs av en vanlig människa. Hon berättar om att ett flertal sjukhus drivna av FN och Palestinska staten har blivit bombade, hon berättar om ett hem för funktionshindrade som har blivit bombat. Det är skrämmande vilka brott mot allt vad folkrätt heter som begås. Dödstalen närmar sig 1000 på 17 dagar, över 4000 människor ligger skadade på nåt av de 10 sjukhus som just nu hålls igång på Gazaremsan. De lider brist på läkemedel, gasbindor och andra saker att linda om sår och skador med. De har nästan ingen läkarsprit, dessutom tvingas de alltså leva i rädsla för att även deras sjukhus kan komma att bombas inom kort. Hur kan västvärldens regeringar stå och se på då detta sker? Hur kan det tillåtas fortgå, hur kan man ha på sitt samvete att man tillåtit närmare 300 barn dö och ytterligare över 1000 barn lemlästas?!

Jag är ingen förespråkare av våld, men så länge vapen finns kvar i vår värld så måste det goda ändå försöka ha något försvar mot ondskans vapen och nu är det dags att använda detta försvar. NATO kan inte stå och titta på längre, FN kan inte stå och titta på, EU kan inte stå och titta på. Jag vill se handling, sluta snacka och utför!

För att citera Olof Palme "Det fantastiska är ju att detta fortsätter, att dessa SATANS MÖRDARE ska få hålla på" - I följande citat har jag valt att byta ut några ord för att applicera Palmes tal på dagens mellanösternkonflikt "...och i 60 år har de pinat det palestinska folket, och de kommer att falla i den djupaste skam och förnedring. Och historiens dom kommer att bli ohyggligt hård".

Jag sympatiserar inte med Hamas, ärligt talat skiter jag i Hamas för tillfället. De är krossade sedan länge. Det som detta krig just nu handlar om är en systematisk utrensning av orosmoment som kan innebära ett hot emot Israel och Israels ockupationsmöjligheter. Dvs. politiskt aktiva och frihets- och självständighetskämpar, vare sig de faktiskt tillhör Hamas eller någon annan politisk organisation.

Man anklagar bröderna Castro på Kuba för att det förekommer brister i de mänskliga rättigheterna, man anklagade regeringen i Irak och Saddam Hussein för de brott de begick, men var finns rättvisan i att vi nu har en avgående president i USA som ett flertal gånger har brutit mot allt vad folkrätt heter, som ändå inte kommer ställas till svars för de brott som begåtts? Var finns rättvisan i att tillåta Israels slakt av palestinierna utan att lyfta ett finger trots att de medvetet struntat i de FN-resolutioner som utfärdats om eld upphör och vem kommer ställas till svars för detta massmord? Var finns rättvisan i att ingen Amerikansk president någonsin ställdes till svars för de ohyggliga brott som förekom mot civilbefolkningen i Vietnam under 60- och 70-talen?

Vad är det som ger en demokrati rätt att begå brott, och strunta i mänskliga rättigheter, folkrätt och civila offer i väpnade konflikter? Jag har inte plats till alla svordomar jag vill kasta över de orättvisor som fortfarande finns och som vissa maktfullkomliga människor verkar vilja hålla kvar i möjligaste mån, därför väljer jag att utelämna svordomarna helt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar