söndag 21 juni 2009

Iran

Jag har varit sanslöst dålig på att hålla mig uppdaterad på sistone, men nu kan jag inte låta bli att fylla i några rader angående de pågående oroligheterna i Iran!

Iran är ingen fullständig demokrati och har aldrig varit. Vi skall dock komma ihåg att detta inte bara handlar om den islamiska revolutionen 1979. Väktarrådets makt över politiken i Iran har funnits längre än så. Väktarrådets ställning i Iran har nämligen varit inskriven i grundlagen sedan 1900-talets början. Detta ursäktar ingenting som sker eller har skett i Iran under de senaste 30 åren naturligtvis. Jag vill bara säga emot dem som verkar leva i tron att saker och ting var friare och mer demokratiska under Shahens tid i Iran.



Vad som sker nu i Iran är fullständigt oacceptabelt, det politiska systemet är likaså förkastligt. Att väktarrådet på religiösa grunder väljer ut vilka kandidater som är eller inte är lämpliga presidentämnen är självklart idioti. Jag förstår dock inte mig på de som talar för amerikansk inblandning i Irans inrikespolitiska angelägenheter, jag anser att Barack Obama gör fullständigt rätt i att hålla sig neutral i dessa men samtidigt vara fast och tydlig vad gäller utrikespolitiska frågor. När det gäller Irans inrikespolitik så finns en stark opposition både inne i Iran och en stor motståndsrörelse i exil som är de som måste kämpa emot. Ingenting blir bättre av att utländska krafter ger sig in i landet för plötsligt uppstår då andra intressen, och länderna som offrar soldater vill ha gentjänster eller något i utbyte för sin uppoffring (vad har blivit bättre i länder som Irak, Afghanistan egentligen). Jag hoppas verkligen att de oroligheter och den proteststorm som brutit ut efter valet i Iran leder till en förändring och en revolution som visserligen gärna får understödjas av västvärldens regeringar men som i första hand genomförs av Iranierna själva!

En sekulär republikansk demokrati är vad jag hoppas på för Iran, och för iranierna. En nation som kan vara en trygg och stark makt för demokratisering i området.
Låt oss som sagt hoppas att något gott kommer ur det hela.
Tack och hej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar