torsdag 4 mars 2010

Emil Broberg hann före :)

Jag hade tänkt besvara snacket "Men Mona sa ju i sin bok...", men Emil Broberg hann före, och lyckades pricka in precis de reinfeldt-citat som jag också tänkt använda mig av... detta bara för att jag var tvungen att åka och jobba. Skit också ;)

Jag kan försöka krysta iväg några ord till på ämnet dock.
1996 skrev alltså Mona Sahlin angående 1990-talets debatt om skattesubventioner för hushållsnära tjänster precis de ord som så många högerpartister idag använder för att försvara pigavdraget, dessa ord är "men ROT-avdraget vill ni behålla varför är det finare att sätta in ett fönster än att putsa det". Jag har inte läst Sahlins bok ska jag erkänna, men utifrån det lösryckta citat som Aftonbladet presenterar förefaller Sahlin prata om ren rättvisa och jämlikhet. Dvs. varför någon nedsättande ska kallas piga för att hon är städerska medan ingen kallar hantverkaren för dräng. Att hon stödde en annan typ av avdrag då är ingen skillnad mot nu då både Miljöpartiet och Sossarna åtminstone har pratat i positiva ordalag om en alternativ form av avdraget, i så fall helt inriktat mot pensionärer eller varför inte som Sahlin då förordade ett avdrag som gör det billigare för företag inom städ- och hemservicesektorn att anställa. Detta skulle gynna de arbetande, men det skulle också betyda att överklassen tvingas betala fullpris för denna typ av tjänst.

Slutligen måste jag dock skriva det jag tänkt skriva men Emil hann först om. Varför försöker man från Allianssidan göra en grej av det här med Monas bok från 1996 när deras egen högsta ledare fredrik reinfeldt bara ett par år tidigare skrev i sin bok att:

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd"
"Välfärdsstaten är en omöjlig konstruktion"
"Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt skall inga standardkrav skattefinansieras"

Ska vi verkligen behöva föra ner valrörelsen till en så låg nivå att dessa böcker skrivna för så många år sedan ska debatteras istället för att hålla sig till här och nu?

Har vi inte tillräckligt mycket "NU-politik" att diskutera och debattera?
Har vi inte, precis som jag har sagt förut, betydligt mycket viktigare saker att tänka på än denna lilla lilla lilla fråga?

Slutligen för att döda denna fråga tycker jag att man bör läsa EFs ledare i Aftonbladet idag och Sant och Falskt - Hård fakta om pigavdraget. Dessa sylvassa nålar punkterar enligt mig hela debatten och gör den patetisk och löjlig och visar också tydligt vad det hela handlar om så att "det mentalt handikappade svenska folket" förstår. Det här är därmed med största sannolikhet (jag hoppas på det i alla fall) det sista jag skriver om detta Skitavdrag!

Intressant

2 kommentarer:

  1. Det är väl bra om flera kan påpeka samma sak. Ensam är ju inte så stark...

    SvaraRadera
  2. Självklart är det så. Det var enbart ironi i min rubrik. Ensam är inte stark nej, the more the merrier :)

    SvaraRadera