måndag 23 september 2013

Rikedom - till vilket pris?

Jag har inga vetenskapliga bevis att framlägga till stöd för det jag skriver om i detta inlägg, men jag tror inte att min upplevelse av verkligheten är helt unik.

Jag undrar nämligen varför så många människor vill bli rika.
Varför vill ekonomijournalister att vi ska vilja bli rika? Varför ställer ingen de besvärande frågorna om konsekvenserna av att någon eller, några blir väldigt rika?

Att vi i västvärlden är rika, "kan" använda resurser i en takt som vida överstiger den som jorden producerar samma resurser i och lever i allmänt överflöd är på grund av att det finns människor i världen som är betydligt fattigare, som använder resurser i en så långsam takt att jordens nyproduktion faktiskt hänger med, som i vissa fall lever i allmän misär och ibland till och med svält. Vi lever alltså på andras resurser både nu levande och kommande generationers. Detta är på makronivå, men det fungerar precis likadant i ett mindre perspektiv dvs. om en tittar nationellt eller lokalt på det hela. Jorden har ett begränsat utbud av resurser och råvaror. Om någon eller några plockar ut mer än hens beskärda del av dessa resurser så blir det automatiskt mindre åt någon annan, vare sig det sker här och nu eller om tvåhundra år.

Visst kan jag spela på tips ibland och skoja om att jag vill vinna pengar, men jag vill här klargöra att det inte alls handlar om att vinna pengar för mig utan mest att få lite spänning och få lite bekräftelse för att man besitter någon form av expertiskunskaper. Oftast visar det ju sig att man inte alls gör det :)

Girighet finns kanske naturligt hos människan (åtminstone hävdar ju väldigt många det så det är väl lika bra att ge dem rätt...), men det gör definitivt också empatin, omtanken, generositeten. Allting handlar om vad man väljer att bejaka och släppa fram. Jag tror att vi kan vara minst lika mycket altruister som egoister om vi bara vill och ger den sidan fritt spelrum.

intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar