fredag 3 september 2010

I reinfeldts Skugge

Linda Skugge har många gånger uttalat sig minst sagt obegåvat om allt från Björn Ranelid till feminism. Nu har hon dessutom fått för sig att arbetslösheten och framförallt då ungdomsarbetslösheten är en myt och synvilla och att ungdomar bara är lata och dåliga på att arbeta. Därmed sällar hon sig till statsministern och allas vår folkliga Bert Karlsson (ni vet han som drev partiet som lade ut den röda mattan för Sverigedemokraterna).

Först och främst undrar jag över hur man kan hävda att ungdomar å ena sidan skall ha lägre löner eftersom de besitter mer ringa kunskaper och erfarenhet än äldre i branschen och å andra sidan skall utföra jobben på precis samma perfekta sätt som de som jobbat i 30 år? Det är inte alls konstigt att man är sämre på sitt jobb initialt då man inleder sitt arbetsliv. Men enligt Linda Skugges är det märkligt att hennes nyanställda inte kan utföra jobbet lika bra som hon själv.
Hon hävdar också att hon kan rada upp ett otal exempel på "odugliga" ungdomar, men jag skulle kunna rada upp ett flertal exempel på "odugliga" äldre som jag stött på under mitt yrkesverksamma liv. Det är rysligt ovetenskapligt och ignorant att uttala sig på detta vis om en stor grupp människor vilka Skugge själv har ytterst ringa erfarenhet av. Det finns individer som är på ett eller annat sätt men att generalisera på detta vis är oerhört obegåvat. Jag skulle definitivt om jag var arbetsgivare hävda att Skugge är direkt oduglig med de värderingar som hon skulle föra in i min verksamhet. Om någon är oduglig eller ej är knappast något som Linda Skugge har ensamrätt på att avgöra.

Man har redan idag som ung människa eller ny på en arbetsplats en lägre lön än andra som utför samma arbete och detta är enligt mig rimligt, men att lönen skulle behöva vara ännu lägre vilket en hel del föreslår, exempelvis CUF (Centerns ungdomsförbund) förstår jag inte alls.
Jag undrar också i vilken värld Linda Skugge lever i där hon tror att man som ungdom kan fixa ett jobb på 2 timmar. Det fungerar nog om man, som Skugge, är känd från TV och media, har alla papper i ordning och exakt rätt utbildning för varenda jobb man söker och dessutom är oerhört socialt begåvad så att man tar sig igenom intervjusituationer utan att försämra sina chanser etc.

Oavsett vad Linda Skugge tror sig veta så finns det trots allt ganska många ungdomar som jobbar på exempelvis McDonald's, och det förekommer till och med rejäl konkurrens om dessa jobb. Den typen av jobb försvinner dessutom fort i exempelvis universitetsstäder då studenter är mycket attraktiv arbetskraft för butiker och restauranger.

Möjligtvis är dagens ungdomar inte beredda att ta jobb som bärplockare vilket Bert Karlsson tycker att de ska, men detta beror inte alls på lättja utan på att detta är ett jobb som möjligtvis passar en 12-åring att utföra över sommaren, men knappast värdigt en 20-åring som har gått ut gymnasiet och vill pröva sina vingar eller kanske till och med har börjat utbilda sig - framförallt inte med rådande löner och avtal. Jag hade själv hemskt gärna plockat bär om jag hade fått en skälig ersättning för det eftersom jag älskar att vara ute i naturen, men idag får man inte det och det handlar inte om att jag är för lat för att plocka bär utan att jag måste kunna försörja mig också. Nu tillhör jag inte de som räknas in i kategorin ungdomar visserligen, men jag tillhör däremot de som inte har en fast och säker anställning.

Det finns dessutom ytterligare en aspekt i detta som inte tas i beaktande av Skugge; Har det någon gång slagit henne att man kanske står så långt ifrån McDonald's värderingsmässigt att man vägrar att arbeta för just detta företag? Det handlar inte om att man är "för fin" för dessa jobb, utan om att man inte vill sluta existera  fullkomligt genom att ta ett jobb som så starkt går emot ens principer och värderingar. Jag skulle exempelvis själv inte ta jobb som VD för BP i något läge. Jag har svårt att tro att någon skulle hävda att detta beror på att jag anser mig vara "för fin" för detta jobb.
Jag tror dock inte att Skugge kan tänka så långt eftersom hon själv verkar vara beredd hora på vilket sätt som helst i vilken bransch eller verksamhet som helst. Skall man som jude tvingas arbeta för nazistpartiet? Skall man som vegan tvingas jobba på Scan? Inte i den värld som jag vill leva i!

Läs Gärna:
KajsaLisa
WordCrap

Intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar